Lid registratie bevestigen, hoe doe ik dat

Met de test van vandaag zijn twee gemeenteleden betrokken, beide maakten een account, ik ontving als beheerder keurig meteen een mailtje, maar ik zie nergens hoe ik kan bevestigen dat ze lid mogen zijn. Beide gemeenteleden aangevinkt als lid ipv gast. 1 gemeentelid kan wel in App eea zien, de andere niet. Terwijl in de beheerdersdeel alles indentiek eruit ziet. Groetjes Ingeborg

Hoi Ingeborg. Het idee is dat de leden zichzelf kunnen registreren. Ze installeren de app, vullen hun emailadres in, geven een wachtwoord op en ze krijgen een mail met een bevestigingscode om te verifieren of ze wel echt hun eigen mailadres gebruiken.

Aan de beheerskant zie je twee zaken:

  1. Rechten
  2. Emailadres bevestigd

Als beheerders kun je dus aangeven welke leden toegang krijgen tot de app. Wanneer je de een ledenlijst geimporteerd hebt, kun je de leden de rechten “rechten van een lid” geven.

Wanneer een lid zich aangemeld heeft en de bevestigingsscode uit de mail heeft ingevoerd, gaat de status naar “bevestigd”.

Wanneer er dan een lid de app installeert, zijn email bevestigd en jullei als beheerders de rechten van een lid goed gezet hebben, kunnen alle leden zich aanmelden en automtaisch de goede rechten krijgen (en alle onderdelen van de app gebruiken).

Wanneer de rechten van een lid niet gezet zijn of leden zich aanmelden met een niet bekend emailadres, krijgen ze maar toegang tot een klein deel van de app.

Helder?

1 like

Bij ons is de klacht van een nieuw lid ook wel 's geweest: “ik ben niet zichtbaar”
Die leden hadden het vakje niet zichtbaar voor andere gemeenteleden geĂŻnterpreteerd als zichtbaarheid voor heel de wereld of misschien burgerlijke gemeente maar in elk geval aangevinkt en daardoor ook voor zichzelf onzichtbaar in de app

Tja, dat is een kwestie van goed informeren en uitleggen. Denk ik dan…

Hallo,

Wij hebben ervoor gekozen niet ons ledenbestand te importeren, maar gebruikers zich zelf aan te melden.
Belangrijkste reden is dat we de mailadressen niet in LRP hebben staan, en deze dus ook niet gelijk gekoppeld hebben. Daarnaast heb ik als app beheerder geen toegang tot de ledenlijst van de kerk. (uiteraard kan ik wel eenvoudig navraag doen). Bij registratie van de app wordt alleen een mailadres gevraagd. Aan de hand van dat mailadres kan ik niet direct verdere contactgegevens verifiëren. Het zou voor mij prettig zijn om de contactgegevens (in ieder geval naam) direct bij de registratie te vragen. Is het dus mogelijk deze velden toe te voegen bij de registratie?

Bvd, Karen

Hoi Karen, ik begrijp je vraag. En ook al zou het mogelijk worden om naamgegevens bij aanmelding in te voeren, krijg je denk ik:

  • een allegaartje aan invoer. Halve of hele adressen. Kleine letters en hoofdletters door elkaar. Postcodes met of zonder spaties. Datums in verschillende opmaak. Gezinnen zonder link met elkaar.
  • een blijvend hoop werk. Iedereen die toegang vraagt zal vragen om de bevestiging om toegelaten te worden tot de app. Dit betekent een continue monitoring van de nieuwe aanmeldingen, check op lidstatus etc. En vraagt om opschoning bij vertrek uit de gemeente. Een dubbele ledenadministratie eigenlijk.

Oftewel, ik zou er niet aan beginnen, maar gewoon vooraf aan de introductie je huidige LPR aanvullen met alle e-mailadressen en dan een export /import doen. Denk er nog eens goed over na!

@Kaar begrijpelijke keuze als de mailadressen niet bekend zijn. Doen jullie sowieso geen e-mailings naar leden dat je dat bestand zou kunnen gebruiken?

Die velden zouden wel toegevoegd kunnen worden, maar wil ik eigenlijk niet omdat ik de drempel bij het registeren laag wil houden.

Ik zou het volgende doen in jouw geval:

  • mailtjes van registraties links laten liggen
  • leden erop wijzen dat ze hun profiel moeten aanvullen, naast dat ze deze melding zien:
  • vervolgens een paar keer per week kijken of er mutaties staan in het dashboard en aan de hand daarvan toegang geven.