Nieuwe privacy wetgeving en bewerkersovereenkomst

Er is vooruitgang wat betreft de verwerkersovereenkomst en alles dat daarbij komt kijken. De verwerkersovereenkomst is eigenlijk altijd onderdeel van een ‘Hoofdovereenkomst’. Dus naast de verwerkersovereenkomst, komt er een overeenkomst levering SaaS-diensten inclusief afspraken en algemene voorwaarden. Daarnaast een SLA die hoort bij die diensten. En natuurlijk de verwerkersovereenkomst zelf.

Voordat de overeenkomst aan kan worden gegaan, moet ook de stichting opgericht zijn. Dat gaat waarschijnlijk binnenkort gebeuren, de voorbereidingen zijn een heel eind. Je sluit de overeenkomst niet met mij of mijn eenmanszaak, maar met de stichting.

Binnen nu en een paar weken kun je in de beheeromgeving ook aan gaan geven wie de ‘Opdrachtgever’ en ‘Verwerkingsverantwoordelijke’ is vanuit jouw gemeente/kerk/parochie. Samen met wat andere gegevens die in de overeenkomst komen.

Zelf ben ik niet zo’n fan van dit soort ‘formeel gedoe’, maar het hoort erbij. En het is op de lange termijn beter dat alles gewoon goed is geregeld.

Mocht je een jurist binnen de gemeente kennen die het leuk vindt om mee te kijken, laat het mij weten.

2 likes