Nieuwe privacy wetgeving en bewerkersovereenkomst

Ik stelde de App voor bij onze gemeente (gkv Vlaardingen) Maar kreeg een duidelijke reactie terug van onze scriba, die zich ook verdiept heeft in de agv.
Zie hier zijn reactie

Kan iemand hierop reageren?
Of is dit nog in werking?

Er zijn meerdere manieren om tegen de AVG aan te kijken. We hebben als stichting chrch naar ons beste kunnen zorg proberen te dragen om AVG proof te zijn. Er zijn daarnaast extern deskundigen geconsulteerd en we hebben hun adviezen opgevolgd.

Chrch is een community-driven initiatief van een aantal personen. Inzet is om andere kerken, zonder winstoogmerk, te helpen om verbindingen in de gemeente zelf te versterken. We werken volgens het Open Source principe en hopen op bijdragen vanuit de gemeenschap om chrch nog verder te verbeteren.

Als ik naar mijn eigen kerkgemeenschap kijk, heeft de chrch app juist een aantal zaken op AVG gebied goed opgelost. Alle privé informatie zit nu wel achter een persoonlijke inlog, wordt nu op een goed afgeschermde Nederlandse server gehost en afgedekt met een verwerkingsovereenkomst met een stichting.

Wanneer deze benadering binnen je kerk of gemeenschap bij je past, ben je van harte welkom om aan te haken bij dit initiatief en om bij te dragen. Wanneer het je niet past, of twijfels hebt, even goede vrienden.

1 like

Bedankt voor je antwoord @voorstad.
Was ook beetje teleurgesteld van de reactie die vanuit de scriba kwam.
Had graag de app bij onze gemeente gezien.
Het gaat hem er denk ik om, wat jullie doen met de gegevens/berichten etc.
Dat staat waarschijnlijk niet ergens omschreven op de website?
Maar ik communiceer gewoon alle reacties terug naar de scriba.
En misschien gaan ze er over na denken.

Want die agv kan je heel ver trekken… En als je echt agv proef wil zijn moet je de stekker uit je modem trekken😉

1 like



Yup!

Thanks!!
Wie weet, je hoord of ziet het vanzelf of we de app gaan gebruiken.

Keep up the good work!

Voor wie moeite heeft met de AVG en de combinatie met de app, wellicht helpt ons privacybeleid: http://nk-utrecht.nl/privacy.
Wij hebben in het hele beleid de app integraal opgenomen. Het is even wat leeswerk, maar dan heb je ook wel wat ;).
Groeten, Harmen

2 likes

Beste,

Ons organisatorisch gedeelte is compleet ingevuld en opgeslagen sinds een aantal weken.
In de correspondentie hier is te lezen dat we een verwerkersovereenkomst moeten ondertekenen, enig idee wanneer wij die in de mailbox kunnen verwachten?

Met vriendelijke groet,

Paulien van Driel (PKN Zaamslag)

Zeker @Paulien en anderen, ik heb er weer een stapel de deur uitgedaan.

@peterarends Hoe staat het ervoor met de tweefactorauthenticatie? Als beheerder zie ik wel het vakje voor een code, maar die krijg ik niet op mijn telefoon (nummer heb ik wel ingevoerd). Zijn er ook plannen om voor iedereen (dus ook leden) tweefactorauthenticatie in te schakelen? Van een advocaat in onze kerk die zich met dit soort zaken bezig houdt, begrijp ik dat dit wel gewenst is.

Verder bedankt voor deze mooie app en al het werk dat jullie verzetten!

@jasperge voor nu blijft de ReCaptcha voor het beheer actief, ik ben erachter gekomen dat niet iedereen een smartphone heeft, opmerkelijk genoeg. Tweefactorauthenticatie voor leden ben ik zelf voorstander van, maar dan kom je snel terecht bij sms en dat brengt kosten met zich mee. Alternatief zou een externe tweefactorauthenticatie service zijn zoals bijvoorbeeld Google Authenticator, maar ik wil eigenlijk niet afhankelijk zijn op die manier.

1 like

Bedankt voor het antwoord. Ik snap dat het lastig is om een goed systeem te hebben dat voor iedereen werkt. Mocht ik toevallig nog iets tegenkomen of een lumineuze ingeving krijgen (kleine kans), dan zal ik het zeker laten weten.

De persoon die bij ons de collecteopbrengsten verwerkt heeft een Windows smartphone. Daardoor moet zij altijd zonder tweefactorauthenticatie inloggen. Overige beheerders hebben wel een iOS/Android smartphone.

Als de collecteopbrengst anderzins toegankelijk zou zijn, zou de tweefactorauthenticatie wat ons betreft aan kunnen.