Vervallen giften hoe mee om te gaan?

Toch nog even een vraagje over vervallen giften.
Stel iemand heeft 25 euro gedoneerd en van die 25 euro, 20 euro aan een bepaald doel gegeven.
Het boekjaar loopt van 1 januari tot 1 januari. Wordt dan, of is er een mogelijkheid dat automatisch die 5 euro bestemd wordt voor een doel, zodat dat ook duidelijk is bij de giftengever?
Boekhoud technisch is het wel te doen, maar als op de app nog steeds staat dat ie 5 euro kan besteden, gaat het natuurlijk mis.

Is er bijvoorbeeld een collecte doel te bestempelen als standaard doel, waarop automatisch na afloop boekjaar deze bedragen opgeboekt worden?

Voor ons zou dit juist niet handig zijn. Mensen zijn gewend zelf te kiezen naar welke bestemming hun gift gaat. Als ze nog 5 euro over hebben kunnen ze zelf kiezen die naar volgend jaar over te hevelen (net als dat je dat ook met collectemunten kunt doen) of tgv een bepaalde bestemming te doneren.

Klopt, het is boekhoudkundig en voor een gebruikers natuurlijk geen probleem om collectetegoed van december toe te wijzen in januari.

Wat op termijn wel speelt zijn collectetegoeden die nog niet toegewezen zijn, van inactieve of opgeheven gebruikeraccounts (om wat voor een reden dan ook). Het zou goed zijn wanneer er een “verjaaroptie” in de admin komt, waarbij collectetegoed van meer dan “x” maanden oud, toegewezen kan worden, zodat je niet een steeds groter wordend slapend tegoed krijgt.

Wij hebben dit al aangekaart bij Peter.

Hier sluit ik me bij aan. Vervallen gebruikers of accounts die per ongeluk verwijderd worden terwijl ze nog tegoed hebben is een aandachtspunt. Als dat punt tzt opgelost wordt is dat een zorg minder.

Bedankt voor jullie reacties.

Van de kerk waarbij ik ooit bij was, weet ik dat er elk jaar nieuwe collecte bonnen werden uitgegeven. En dat elk jaar een bepaalde kleur had…
Vervallen collectebonnen vloeiden automatisch in de Kas algemene middelen…
Maar als de optie die Voorstad beschrijft, tzt verwezenlijkt kan worden zal mooi zijn,

Weer wat geleerd :slight_smile:

@peterarends; Is dit item van Voorstad al verwerkt? "Wat op termijn wel speelt zijn collectetegoeden die nog niet toegewezen zijn, van inactieve of opgeheven gebruikeraccounts (om wat voor een reden dan ook). Het zou goed zijn wanneer er een “verjaaroptie” in de admin komt, waarbij collectetegoed van meer dan “x” maanden oud, toegewezen kan worden, zodat je niet een steeds groter wordend slapend tegoed krijgt.

Wij hebben dit al aangekaart bij Peter"

Een beheerder bij ons heeft een voormalig lid uit ChrchApp verwijderd maar hij had nog tegoed op zijn naam staan. Nu is zijn hele naam en ID nummer niet meer te achterhalen in de ChrchApp . Volgens mij als de persoon een nieuw ID weer aanmaakt met het zelfde eMail dan krijgt die weer een nieuw ID nummer en ziet hij niet het oude tegoed. Nu wilde hij het restant aan de Kerk schenken maar ik vroeg me af hoe dat momenteel gaat. Uit deze discussie in december 2017 was het nog niet geregeld dus vroeg ik me af wat de status hiervan is.

Dit is niet verwerkt. Uitgangspunt blijft dat je leden niet verwijderd maar omzet naar niveau “gast”.

Wat wellicht handig en eenvoudig te realiseren zou zijn is het totale saldo in de Excel-export vermelden dat langer dan een jaar niet is gebruikt (of waarvan de gebruikers zijn verwijderd). Dus alle tegoeden bij elkaar die het laatste jaar onveranderd zijn gebleven, dan kun je daar als gemeenschap verder je eigen invulling aangeven.

Dit speelt al jaren en ik vind dat chrch dit gewoon op dient te lossen. Sorry :wink: Gebruikers die weggaan als gast omzetten matched totaal niet met de AVG. Weg is weg, gegevens dienen verwijderd te worden. Tegoeden dienen vrijgegeven te worden. Of bij verwijderen een rood venster: ‘user kan niet verwijderd worden vanwege…’. Dan is in elk geval duidelijk. Zelf los ik het totaal niet avg proof op. Ik kijk of de gebruiker een geregistreerd e-mail adres heeft. Zo nee, dan is deze nooit actief geweest en kan dus ook geen tegoed hebben. Ik verwijder die dan. Zo ja, dan verander ik het mailadres, check het tegoed zelf (100% van de keren had de gebruiker het al netjes op 0 euro staan), en verwijder daarna het account alsnog. Dergelijke omslachtige methoden zouden niet nodig zijn als er een duidelijk beleid zou zijn.

Ik snap je mening @hans. :slight_smile:

Natuurlijk moet je gebruikers die verwijderd willen worden, verwijderen. Ik had in mijn achterhoofd dat je de leden op gast kunt zetten als ze nog tegoed hebben. Wellicht hebben ze nog tegoed omdat ze nog eens als gast op visite willen komen of online af en toe meeleven en iets willen bijdragen.