[afgerond] Accounts samenvoegen

Deze week plaatsen we wat updates. Er gebeurt veel achter de schermen, maar ook als beheerder en gebruiker zijn er een aantal verbeteringen te merken. Daarover later meer. Nu meer over accounts samenvoegen, één van de nieuwe mogelijkheden in de beheeromgeving op https://chrch.org/admin/.

Het lijkt eenvoudig: je hebt als gemeente een import gedaan van het ledenbestand en Jantje met e-mailadres jantjesoudemailadres@hotmail.com is bekend bij de ledenadministratie. De import bevat ook een uniek lidkenmerk voor synchronisatie, goed geregeld dus.

Maar nu registreert diezelfde Jantje zich met zijn actuele e-mailadres jantjesgoedeadres@gmail.com. Jantje waardeert zijn tegoed op, activeert notificaties voor een aantal kanalen die ook voor gasten te raadplegen zijn en hij upload een pasfoto. Maar omdat hij niet herkend is als lid vanwege het onbekende e-mailadres, is hij gast en kan hij niet bij de ledenlijst, agenda, etc.

Op dit moment wordt aan gasten gevraagd in de app om hun gegevens aan te vullen. Er staat in de melding dat een beheerder vervolgens je gegevens nakijkt zodat je alsnog de juiste toegang kunt krijgen als je ook echt lid bent.

Tot nu toe was het alleen mogelijk om accounts handmatig samen te voegen. Dat betekent het lidkenmerk geven aan het nieuw geregisteerde account, zodat synchronisaties in de toekomst goed gaan. Maar handmatig kopiëren is natuurlijk niet ideaal omdat het meer moeite kost dan nodig en het foutgevoelig is. Daarnaast worden afwijkingen zoals een telefoonnummer bij een import weer overschreven, aangezien die nu niet als mutatie bekend zijn.

Het heeft wat moeite gekost om het uit te denken en om het te maken, maar dit is hoe het nu werkt:

  • Open het nieuw geregistreerde en geactiveerde account.
  • Kies onder ‘Account samenvoegen’ het andere en nog niet geactiveerde account.
  • Klik op samenvoegen.

Dit staat er als toelichting bij:

Je kunt dit account samenvoegen met een ander account dat nog niet is geactiveerd (een geactiveerd account heeft geschiedenis / koppelingen / eventueel tegoed). Het account dat je nu aan het bewerken bent, is leidend. Het ongeactiveerde account wordt als basis genomen, vervolgens worden alle velden die gevuld zijn in dit account gebruikt om het ongeactiveerde account te overschrijven. Op deze manier blijven mutaties die gebruikers zelf hebben gedaan in tact (inclusief pasfoto en opgewaardeerd tegoed), worden toekomstigee synchronisatie goed gekoppeld als het unique lidkenmerk is ingevuld en komen de mutaties die de gebruiker heeft gedaan ten opzichte van het ongeactiveerde account in het mutatiebestand terecht.

Dus dat is ook wat er gebeurt. Het geactiveerde account wordt op deze manier aangevuld met de gegevens van het geïmporteerde account. Vervolgens wordt het geïmporteerde account verwijderd.

Hopelijk scheelt het wat tijd en moeite op deze manier. Ik ben benieuwd hoe het in de praktijk werkt. Als je deze week tijd hebt, probeer het eens uit. Als je suggesties hebt voor de werking en of de instructies, laat het vooral weten.

ps: De update verschijnt in de loop van deze dag.

3 likes

Goed bezig Peter! Dit is inderdaad een van de erg handige opties wanneer je net live bent. Maar ook voor het beheer later, want in de praktijk hebben nieuwe leden vaak eerder een chrch app account geactiveerd dan dat ze zich aangemeld hebben en vervolgens geëxporteerd zijn naar de chrch app.

We laten onze ervaringen horen!

Peter, we zien de eerste wijzigingen al doordruppelen. Komt de app update ook snel? We missen nu bijvoorbeeld wat database labels in het smoelenboek.

In de webapp zien we ze al wel !

@voorstad ik krijg de nieuwe versie voor Android niet stabiel genoeg om te releasen helaas. Als je wilt kunt je in de Play Store bij chrch aanzetten dat je mee wilt meedoen met de Beta-tests. Daar heb ik nu een versie geupload, dus die verwacht ik vandaag.

Ja, dit is een fijne optie, gaan we zeker graag gebruiken! Kan het nu al, of is de nieuwe beheeromgeving nog niet in het echt te gebruiken? In de oude (huidige) beheeromgeving kun je geen lidnummer invullen, althans, het ingevulde nummer vervalt weer bij het opslaan van de gegevens.

Hoi, de functie getest aangezien wij binnenkort overgaan. De meeste velden gaan inderdaad netjes mee. Ook het reeds opgewaardeerde saldo blijft behouden, wat echt geweldig is. Een klein dingetje is de zichtbaarheid van het profiel van de account. In de test die ik heb gedaan was het geïmporteerde account verborgen, en de nieuw geregistreerde account van de gebruiker zichtbaar. Dit veld is desondanks overschreven bij het samenvoegen, waardoor na het samenvoegen het account verborgen was voor gemeenteleden. Een kleinigheidje op de hele boel andere punten die jullie met deze update hebben opgelost trouwens, maar ik wilde het graag doorgeven.

Bedankt voor deze update, dit helpt zeker!

Dank voor het testen en melden, staat op de lijst!

Bij het samenvoegen van een nieuw account met een bestaande verdwijnt de koppeling met de juiste familiegroep.

De koppeling met de familie en de zichtbaarheid zou nu goed moeten gaan. Kun je dat bevestigen @hans?

Een eerste test blijkt de familiegroep inderdaad weer overgenomen te worden. De zichtbaarheid twijfel ik over, maar die is niet zo belangrijk. Mocht ik tzt exact weten of de zichtbaarheid wel/ of niet wordt meegenomen met samenvoegen, dan laat ik het weten. Logisch lijkt voor mij dat de zichtbaarheid overgenomen wordt van de account van de geregistreerde gebruiker en niet die van het niet geregistreerde item. Eigenlijk hetzelfde zoals het met de rest van de velden gaat. Nu weinig aanmeldingen… als er weer een keer een kom, zal ik het in de gaten houden.

Koppeling met familie gaat goed. Zichtbaarheid neemt hij over van het geimporteerde account. Dat is niet handig denk ik, want… een lid heeft net een profiel aangemaakt en zet zijn/haar zichtbaarheid op zichtbaar of verborgen… maar na het koppelen wordt die functie overschreven. Wellicht kan de zichtbaarheid van het account onveranderd blijven? Echter… voor mij geen groot probleem, dus als anderen er geen last van hebben kan het prima zo blijven. Ik houd er rekening mee en het is een kleine moeite het vinkje achteraf nog even te corrigeren.

@peterarends Het samenvoegen van de accounts is een erg handige functie! Maar… wat als iemand 2 accounts heeft die beide al geactiveerd zijn?
Is het bijvoorbeeld een optie om deze samen te voegen in een export (excelbestand) en deze in te lezen? Wat zou er in dat geval gebeuren met de foto/het saldo?

@nieuwekerkutrecht hopelijk komt dat weinig voor. Als je ze inleest, heeft dat geen effect op foto’s en saldo’s. Helaas is de enige optie in dit geval één van de twee accounts verwijderen nadat het saldo weer €0 is.

Een bericht is gesplitst naar een nieuw topic: Samenvoegen accounts mist PE en lidstatus