[afgerond] ICal/Google calendar integratie

Ik loop toch wel aan tegen het omzetten van activiteiten uit onze agenda naar .csv / google sheets.

Voor roosters prima, maar voor events / activiteiten is de google agenda toch wel erg handig.

Ik zag dat er een kalend.re integratie is, maar dit is alleen csv -> kalender toch?

We maken ook gebruik van externe kalenders (interkerkelijk tienerwerk bijvoorbeeld). Zou wel tof zijn als dat ook in een kanaal in de app zou kunnen.

Goede suggestie. Als er andere kerken zijn die dit ook willen, reageer hier even onder.

Ik zag dat er een kalend.re integratie is, maar dit is alleen csv -> kalender toch?

Ja dat klopt, je gebruikt dat als bron en je kunt er een ical uithalen. Dus als je zelf niet de bron van je ical bent, heb je er niks aan.

ical integratie zou ik graag willen voor onze gemeente.

Ik zit nu kalend.re te testen, maar lukt niet erg. Vanuit onze gemeente de vraag of er een kalender kan komen voor bijvoorbeeld ruimtereserveringen te doen. Sluit dat aan op dit onderwerp? Bied kalend.re daar nu al een oplossing voor? De app loopt helemaal vast als ik een kalend.re verbinding toevoeg, dus heb hem er weer uit gehaald.

Een google calendar kan ideaal zijn. Zeker omdat google meerdere agenda’s ondersteund. En, de meesten hebben waarschijnlijk een google account gekoppeld aan hun chrch omgeving. De agenda erbij is dan snel geregeld.

Ik heb een voorbeeldweergave die in html eenvoudig getoond kan worden door die te embedden:

Voorbeeld: http://ronddeengh.nl/agenda.html

Sluit dat aan op dit onderwerp? Bied kalend.re daar nu al een oplossing voor?

Nee dat biedt daar geen oplossing voor, kalend.re zou ik verder niet aanraden ook.

@peterarends er, hoe lastig is het om een kanaal te maken die we kunnen vullen met een ical feed? Dus uit bijvoorbeeld Google agenda importeren in een kanaal (met dan de notificatie/op homescreen optie)?

Een eenvoudige implentatie valt wel mee @voorstad. Maar de lijst van dingen die ik nog kan doen is eindeloos en als je iets maakt moet je het 1] goed doen 2] documenteren en 3] er ondersteuning voor bieden. Voordat ik wat lanceer moet ik daar dus goed over nadenken en moet ik vrij zeker weten dat het de beste oplossing is voor het probleem dat jullie hebben. Misschien nog even telefonisch overleggen?

Tot dan: is er bij jullie niet iemand die handig is met een scripttaal die wat ical naar rss/csv kan parsen?

ter aanvulling op deze vraag: wat zijn de mogelijkheden dat ik zelf een ical URL aanlever en die wordt gebruikt in de app om de gemeenteagenda dan te vullen? Dit daar we deze mogelijkheid hebben in onze nextcloud en daar de verschillende agenda’s per CIE’s kunnen bijhouden incl. een gezamenlijke gemeenteagenda.

Of wordt er hier in dit topic voornamelijk gepraat over export van de agenda in de app naar ical ?

@jkleen er is geen ICAL integratie. De agenda kan alleen gevuld worden via een CSV. Kanalen kunnen verbinding leggen met RSS-feeds, Youtube-feeds, Kalend.re-feeds, flickr-json-feed, en wat speciale feeds als Podcast-RSS en Kerkdienstgemist-RSS feeds.

Wanneer je de agenda functie in de app wilt vullen met ICAL data, zul je zelf iets moeten bouwen om ICAL te importeren in je CSV.

Onze wens is om de huidige agenda in de app zuiver te gebruiken voor de diensten. Dit omdat het meer een “rooster” is. Alle agenda activiteiten buiten de diensten om, willen we graag in een of meerdere agenda kanalen gaan aanbieden. Deze kan ik echter met de huidige functies in de admin niet direct verbinden met ICAL, dus moeten we zolang iets verzinnen om ICAL naar RSS te parsen, waarna ik wel een verbinding kan leggen.

1 like

Bedankt voor je update. Onze kerkelijke agenda wordt op dit moment gevuld dmv 2 RSS feeds: 1 via de publieke website waar nu de webmaster alles opzet ook voor externe personen. De andere RSS feed komt van onze nextcloud waarbij we kerkleden (geselecteerde) de mogelijkheid geven in de interne agenda te updaten. In de app willen we nu deze 2 feeds samen laten komen zodat een kerklid eenvoudig en snel 1 agenda heeft die extern en intern alles laat zien. Om dat weer in aparte kanalen te gaan stoppen vind ik niet efficient (maar daar kun je dus over discuseren :slight_smile: ).
Ik hoor het graag als er wel zoiets gepland word! Voor nu is het even een ‘roadblock’.
grtn!

@jkleen: wanneer je nu 2 RSS feeds hebt, kun je die prima importeren in Google sheets, in verschillende tabs, en dan samen te voegen in een 3e tab.

zie: https://support.google.com/docs/answer/3093337?hl=nl

IMPORTFEED
Importeert een RSS- of ATOM-feed.
Gebruiksvoorbeeld
IMPORTFEED("http://news.google.com/?output=atom")
IMPORTFEED(A2;B2;C2;D2)
Syntaxis
IMPORTFEED(url; [query]; [koppen]; [aantal_items])

Deze 3e tab kun je dan vervolgens inladen als .csv in de rooster van de app.

:slight_smile:

helemaal goed maar ik lees dat als nog steeds een handmatige bewerking om een CSV 1 of 2x per week importeren :slight_smile: Daar wij de kracht leggen bij de CIE’s dat zij zelf een agenda op onze cloud kunnen bijwerken wil ik niet daar achteraan lopen met een CSV.

Eeeeh, binnen chrch wordt de CSV gewoon elke nacht automatisch ingelezen.

(CIE= Chief Information Executive??. Bij ons doen dat gewoon een roostermaker en scriba :grin:. Zij werken de Google sheet regelmatig bij)

CIE==Commissies :slightly_smiling_face:
De kracht van de organisatie moet niet meer komen uit een scriba of roostermaker; laat de commissies (alpha,jeugd, eredienst, soos) zelf de agenda vullen zodat je ook meer data erin krijgt met een betere content/context. Ook last minute wijzigingen zijn dan beter en sneller te doen.

Maar is het zo moeilijk om een ical feed import beschikbaar te maken voor jullie agenda? De meeste agenda’s en andere tooling die nu ook op websites gebruikt wordt bij een CMS heeft vaak zoiets al standaard on de motorkap. Ik denk dat er namelijk al vast wel meer kerken zijn die al een agenda bijhouden ergens incl. het process van vullen daarvan en ik denk dat de kracht van jullie app dan meer moet liggen bij het samenbrengen van die informatiestromen ipv dat je weer een nieuw process voor het vullen v/d app gaat bedenken? Of zit ik hier helemaal off-track? De kracht van een app moet zijn: samenvoegen & simplificatie van informatie stromen. temeer daar veel kerken ondertussen al op meerdere manieren en mogelijkheden hun informatie hebben ingedeeld. De kunst voor acceptatie voor kerken is dan om een app te vinden die het gat vult om dit op 1 plaats als een ‘marktplaats’ makkelijker voor kerkleden beschikbaar te maken.

In die zien hoop ik dan ook dat items als bijv. een WEBDAV tot jullie mogelijkheden behoort?
Mochten andere kerken interesse hebben in een ‘petracloud’ dmv een nextcloud dan hoor ik het graag als men advies nodig heeft.
#KeepUpTheGoodWork!

@jkleen

  • CIE’s enzo: eens. Wij gebruiken hiervoor Google calendar (ICAL), dus vandaar het feature request.
  • “Maar is het zo moeilijk om een ical feed import beschikbaar te maken voor jullie agenda?” Nee, maar zo is zoveel niet moeilijk. Ikzelf heb de skills niet, en Peter heeft genoeg op de todo list. Misschien dat jullie personen met skills hebben, of op een andere manier kunnen bijdragen?
  • “Mochten andere kerken interesse hebben in een ‘petracloud’ dmv een nextcloud”. Ik begrijp dat jullie erg content zijn over Owncloud en na afsplitsing Nextcloud. Iedereen maakt zo zijn eigen afwegingen. In dit topic heb ik geprobeerd je te helpen hoe je met de huidige integraties de app kunt inrichten. Dat het nog mooier en beter kan, zeker. Maar wij gebruiken de app volledig. En met veel positieve reacties uit de hele gemeente, wij zijn heel blij met wat er nu al kan. Nextcloud heeft vast een eigen forum.
  • ICAL to RSS: ik ben aan het kijken of ik een scriptje voor op onze website kan maken die de ical kan omzetten naar RSS. Tips?

Zouden jullie urls naar jullie .ics kunnen plaatsen of mij e-mailen als ze vertrouwelijk zijn? Graag alleen ics die ook valideren: https://icalendar.org/validator.html

Het koppelen met iCal gaat de goede kant op en werkt met de agenda. Niet met kanalen / notificaties.

@voorstad hoe evenementen moeten werken met kanalen kun jij misschien nog iets meer toelichten? Dat als er een nieuwe wordt toegevoegd aan de kalender daar een melding van gemaakt wordt in een kanaal? Of een melding als een evement over # uur begint?

@peterarends Mooi dat er vooruitgang in zit! Voor wat betreft evenementen kanalen zou ik voorstellen:

Toon in startscherm:

  • wanneer Evenement deze week plaatsvindt

Stuur mij notificatie:

  • 24 uur voor evenement en 1 uur voor evenement? Nog mooier natuurlijk wanneer je de notificatietijden als gebruiker zelf kunt instellen
 (!).

Een melding bij plaatsen lijkt me niet zinvol. Zeker bij ingave van series krijg je dan een bombardement van notificaties.
De .ICS (ICAL) heb ik je separaat gestuurd.

P.S. de huidige .CSV -> Agenda werkt voor ons rooster prima. We missen hier alleen de notificatie. Hiervoor zou hetzelfde (24 uur / 1 uur) kunnen gelden.

Dank @voorstad. Ik ben een beetje huiverig voor het mixen van evenementen en kanalen. Wat jij omschrijft, kan dat niet beter met een uitbreiding van de agenda?

  • De weergave van extra evenementen in een bepaalde week (dus niet alleen vandaag). Iets wat op de backlog staat is om een overzicht van aanstaande zondag te laten zien. Dat zou uitgebreid kunnen worden.

  • Notificaties kunnen instellen per agendasoort en evenement. Even los of dit uit een iCal of Google Sheet komt.

Ook met het oog op de uitbreidingen waar evenementen gekoppeld gaan worden aan groepen, taken, personen, etc. Nu zijn evenementen nog plat, maar daar komt meer structuur in. Als er dan een evenement zou zijn waar jouw groep (CIE :slight_smile: ) verantwoordelijk voor is, kun je daarvoor instellen dat je een notificatie wil.

@peterarends: dat zou ook een optie zijn.

Maar kunnen de “extra” evenementen dan via een ICAL binnenkomen, en de huidige agenda via .CSV ?

Mijn idee met de “kanalen” was inderdaad dat je dan kunt opsplisten en kiezen waar je een notificatie voor wilt krijgen.

De eerste versie van chrch met ics-ondersteuning staat live. Laat maar weten of het zo goed werkt. Even los van de notificaties.