API-koppeling externe ledenadministratie

Wij (OVAS) hebben een ledenadministratie- en boekhoudpakket (Connect) voor o.a. kerken, stichtingen, goede doelen enzovoorts. Laatst kwam een van de kerken die van Connect gebruikmaken met de vraag of het mogelijk is de gegevens tussen Connect en Chrch te synchroniseren. Het gaat hen dan alleen om de simpelste persoonsgegevens, niet de boekhouding.

Nu hebben wij een API waarmee dat geregeld zou kunnen worden, maar dan zal het werk aan jullie kant moeten gebeuren. We kunnen ook een pagina binnen Connect maken waar gegevens uitgewisseld gaan worden, en dan met behulp van jullie API. Ik heb begrepen dat die er wel is, maar ik kan er nergens documentatie van vinden. Is die documentatie er, en zo ja, waar? Of kan ik op een andere manier gegevens op geautomatiseerde manier in/uit Chrch krijgen?

De basis van chrch is een api, daar praten de verschillende apps mee (web, Android, iOS). Die zijn voor intern gebruik ontwikkeld en daarom is er geen documentatie.

Door in de development console van de webapp op bijvoorbeeld Firefox te kijken naar de verschillende calls naar de api, is wel vrij snel te zien hoe het werkt. Er is nu een endpoint voor de import van csv/Excel waar je wat mee kan en endpoints om individuele gebruikers te bewerken. Er wordt gewerkt aan een ‘batch’-endpoint.

Dat laatste is een extra nadeel (naast dat er geen documentatie is): om met de api te gaan werken zonder dat dit officieel ondersteund wordt, deze kan veranderen.

Uiteraard kunnen wij aan de chrch-kant ook een koppeling maken als dat nodig is. Ik zou dat in de vorm van een “connector” doen waar een losstaand script data synchroniseert tussen de beide platforms.

Hartelijk dank voor uw antwoord. Inmiddels heeft mijn manager ook een demo-kerk kunnen aanmaken waar ik de API-key kan vinden, dus in die kerk ga ik het een en ander uitproberen.