chrch api update 2026-1

Het deel van chrch dat op de server draait (api) is geüpdatet:

• de Laravel-versie;
  • de packages (modules) die door chrch worden gebruikt.

Daarnaast is de code van chrch “gerefactored”. Code is slimmer, overzichtelijker en zo beter te onderhouden en uit te breiden. Hierbij zijn ook een aantal optimalisaties gedaan qua database en caching.

De komende tijd update ik ook de php-versie en de Linux-distributie, net zoals in chrch api update 2024-1.

Zoals altijd kunnen er bugs ingeslopen zijn. Als je mee zou willen kijken en het hier willen melden als je iets tegenkomt dat niet optimaal werkt; heel graag! Test wat voor jullie omgeving het belangrijkste is.

1 like

Bedankt! Zo te zien werkt alles prima!

1 like

Rare dingen zijn nog niet gemeld en gisteren leek het ook allemaal netjes door te lopen qua betalingen en giften.

De server is vanmorgen verder geüpdatet naar een recente Linux-versie en php is up-to-date.

Test het allemaal goed en laat het weten als iets niet goed werkt.

In de agenda wordt alleen de datum en het label en de locatie weergegeven. De overige details ontbreken. Gisteren werkte het nog wel goed. Zijn er meer die dit probleem hebben? Wat kan ik er aan doen om dit weer goed te krijgen?

Als het goed is, werkt het weer. Waarschijnlijk kwam het door enters in velden en daar kon ie niet meer goed mee omgaan. Zo nee, laat het weten.

Het probleem is opgelost!

In een kanaal “prikbord” (lijstweergave in het kanaal zelf) worden afbeeldingen niet meer getoond bij mij. Zowel in Windows (url) als via Android.

Goedendag,

Een van onze gemeenteleden 47762 heeft geprobeerd zijn tegoed aan te vullen. Helaas 200 euro afgeschreven van de bankrekening maar niet toegevoegd aan het saldo in Chrch. Wat te doen?

Weet je zeker dat dit eerder ook niet al zo was?

Het saldo is bijgeschreven inmiddels. Misschien even in- en uitloggen. Ik werk aan een bugfix, ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden.

ja, dat weet ik zeker. Want je had er kort geleden juist een bugje uit gehaald.

Prikbordberichten afbeeldingen niet zichtbaar - Bugs - chrch community

Het kwam me al zo bekend voor, werkt weer als het goed is.

1 like

Inderdaad opgelost. Bedankt!

Ik heb het idee dat de feeds niet meer werken, kan dat? Ik miste ineens de bijdragen van afgelopen zondag, en het lukt me niet ze erbij te krijgen. Ben al even bezig…

De feed zelf lijkt wel te werken, maar wordt op één of andere manier niet weergegeven in kanaal nr 270

Gek, bij mij werkte het wel gewoon (ander kanaal). Inmiddels bij jou ook weer, ik zie ze erin staan.

Ik zie ze staan. Morgen een live test. Dank voor het checken en meekijken.

De https://api.chrch.org/api/v2/feeds/xxx/refresh (op de plaats van xxx het kanaalnr) werkt niet meer.
Het systeem geeft via de webbrowser het volgende ‘retour’: forgottenforgottenforgottenforgottenforgottenforgottenforgottenforgottenforgottenforgottenforgottenforgottenforgottenforgottenforgottenforgottenforgottenforgottenforgottenforgotten

Ik kies er even bewust voor om niet op de refresh knop te drukken via de ‘verbindingen’. Mogelijk kun je de storing localiseren. Ik vermoed dat de nachtelijke run van de feeds ook niet werkt, maar dat gaan we meemaken.

De automatische refresh de volgende ochtend komt wel door. Het aanroepen van de refresh zelf lijkt inderdaad niet te lopen. Afgelopen zondag kwamen de notificaties niet bij mensen binnen en stonden de diensten niet in de kanalen, de calls die we tijdens het opstarten van diensten doen lijken niet te werken.

1 like

Dank voor jullie meldingen, daar kan ik wat mee. De handmatige refresh heb ik aangepast en werkt bij mij. Je krijgt nu geen cachedebugmelding meer, maar iets als: {“items”:12,“new”:1}. Als het nog niet werkt, laat het weten.

Het zou ook kunnen zijn dat door de refactor nieuw geplaatste diensten niet als nieuwe diensten worden herkend omdat er diensten zijn met dezelfde kenmerken (guid), maar ik vermoed dat dit niet het geval is en het opgelost is.

2 likes