chrch app tussenupdate Android

Google heeft zijn beleid wat aangepast. Om vindbaar te blijven in de Play Store op de recentste Android-versies wordt maandag een nieuwe versie van chrch in de Play Store gepubliceerd. Deze update staat al goedgekeurd door Google klaar en heeft als het goed is geen merkbare verschillen met de huidige versie.

Er zijn een aantal ondersteunende modules op de achtergrond bijgewerkt. Er is altijd een kans dat er alsnog bugs insluipen, dus als er mensen zijn die 'm willen testen begin volgende week, zou dat welkom zijn.

1 like

Er stond een update in de google play store klaar. Deze geinstalleerd, App opnieuw geopend en op het oog en met wat heen en weer bladeren door de verschillende modules kan ik geen verschillen ontdekken en alles ziet er normaal uit. Ik heb natuurlijk geen bijzondere handelingen verrichtā€¦ als je een specifieke functie getest wilt hebben kun je dat natuurlijk aangeven.

Mijn dank is groot @hans!

Kijk vooral naar de functies die essentieel voor jullie zijn. Voor veel kerken zal dat geven en opwaarderen zijn. Even in- en uitloggen wellicht.

De wijzigingen zitten 'm vooral in de koppeling met ā€˜nativeā€™ Android-functies:

  • foto maken en uploaden;
  • bestand kiezen om te uploaden;
  • geolocatie;
  • pushnotificaties;

Ik heb wat functies getest en heb Ć©Ć©n negatieve bevinding. Hieronder:

  • Uitloggen en inloggen werkt
  • Tegoed opwaarderen en gift geven werkt
  • Bericht incl. foto maken in een prikbord kanaal werkt
  • negatief: Bestand uploaden in een kanaal lukt niet. Bij selectie voor toevoegen van een bestand vraagt android welke actie ik wil uitvoerenā€¦ en de ā€˜bestanden moduleā€™ is niet beschikbaar. Een pdf kun je niet vinden via je galerij! Dit werkt dus niet goed, zie screenshot onderaan dit bericht.
  • Ik kan push notificaties ontvangen als ik via de web omgeving een bericht plaats. Als ik via de eigen telefoon een bericht plaats in een kanaal waarin ik geabonneerd ben op notificaties, krijg ik geen notificatie. Maar misschien hoort dat, tenslotte plaats ik het bericht zelf?
  • geo, wat bedoel je exact? Als ik mijn adres via mijn ā€˜accountā€™ verander naar een ander huisnummer, dan verandert het kaartje in het ledenoverzicht netjes mee. Dat stukje werkt nog zoals voorheen.

Dank weer @hans, super!

Bestand uploaden ga ik induiken, wellicht lukt een update op korte termijn.

Met geolocatie bedoel ik dat je bij het kiezen van een gemeente dit ook op basis van locatie kunt doen in het startscherm bij het eerste keer gebruiken van de app of na klikken op ā€˜Andere kerkā€™.

dat werkt ookā€¦ met geo locatie verschijnt onze gemeente bovenaan.

1 like

Bij het plaatsen van een bericht in een prikbordkanaal krijg ik nu ook een melding als ik het bericht plaats: Iets in de trend van: Het bericht wordt direct gepubliceerdā€¦ wilt u doorgaan? Ik kan me niet herinneren dat deze notificatie er eerder ook was. Niks mis mee. Afgevraagd kan worden of leden dit ook zienā€¦ of alleen beheerders. Want leden kunnen toch niet in de toekomst plaatsen?

Dit zit erin sinds je berichten kunt inplannen (update hiervoor) en werkt inderdaad alleen voor beheerders.

Nogmaals hartelijk dank voor je duidelijke feedback inclusief screen! Volgens mij is het opgelost in de extra update.

Update gedownload en het is inderdaad opgelost.
Helaas zit er op mijn telefoon nog wel een issue in met de fotoā€™s. Dinsdag heb ik misschien alleen de Foto + ā€˜Take Pictureā€™ functie geprobeerdā€¦ maar nu blijkt als ik op ā€˜From Photosā€™ druk dat er helemaal geen venster verschijnt. Als anderen dit niet hebben zal ik de App opnieuw installeren, maar misschien zijn er meer die dit hebben?

Bij mij werkt dit wel gewoon, dus even kijken of ik het kan reproduceren op Ć©Ć©n of andere manier.

Deze melding krijg je ook niet? Staat er misschien bij instellingen dat chrch geen toegang heeft tot fotoā€™s en media?

De App heeft bij mij rechten tot de camera, locatie en meldingen. Omdat het me niet lukte rechten extra toe te wijzen heb ik de App verwijderdā€¦ en opnieuw geĆÆnstalleerd. Dan valt het me op dat de App bij het maken van een foto mij wel vraagt om de rechten te krijgen voor toegang tot de camera, maar zodra ik kies voor ā€˜From Photosā€™ krijg ik niet de popup die jij laat zien in je screenshot. Ik heb wel het gevoel dat het hier in zitā€¦ Het lukt me ook nergens om de App deze rechten handmatig toe te kennen.

Update 1: Ik krijg het niet voor elkaar. Ook opnieuw opgestart, maar dat lost het niet op.
Ik ben dus echt benieuwd of anderen dit probleem ook ervaren.

Update 2: Ik heb Android versie 13 op mijn telefoon staan. Op een oude telefoon met Android 11 ervaar ik het probleem niet. En de telefoon van mijn zoon met Android 12 kent het probleem ook niet. Mijn dochter heeft dezelfde telefoon als mij, (A52S) en ook Android versie 13. Bij haar de app geĆÆnstalleerd en geprobeerdā€¦ en daar bestaat het probleem ook. Het is dus iets met Android 13 vermoed ik. Bij beide telefoons met Android 13 wordt de vraag niet gesteld of de App toegang mag tot de afbeeldingenā€¦ en dus werkt het niet.

Wow, dank weer voor je werk! Ik gebruik inderdaad ook 12, vandaar dat het werkt. Ik duik erin.

Misschien een gekke hint hoorā€¦ Maar bij de 1e versie van de tussenupdate bestond juist het probleem dat als ik ā€˜bestandenā€™ wilde uploaden, ik de ā€˜galerijā€™ aangeboden kreeg. Het lijkt erop dat je de oplossing had, maar hebt toegepast bij ā€˜bestandenā€™. Als je de code nog weet welke je toen gebruikt hebt, is die misschien herbruikbaar voor dit issue.

Dank voor de hint. Het lag niet aan de code maar aan de permissies. Blijkbaar is er voor Android 13 nog een toestemming nodig, die wordt gevraagd met de volgende update. Gek alleen dat ā€œbestandenā€ waar fotoā€™s onder vallen wel werkt maar alleen ā€œfotoā€™sā€ niet.

Ik heb de update niet bewust langs zien komen, maar blijkbaar gebruik ik nu versie 2.0.9 d.d. 7 november 2023 en hierin werkt het weer.