Extra standaardvelden

Voor kerken die deze mooie app ook als administratiebron voor het kerkelijk bureau gebruiken is het handig om een paar standaard velden op te nemen. Ik denk dan in ieder geval aan:

  • uitschrijfdatum (datumveld)
  • reden uitschrijving (tekstveld)
  • trouwdatum (datumveld)
  • Getrouwd met (eventueel gekoppeld aan lidnummer (echten(o)ot(e))
  • Datum overlijden (datumveld)
  • Geslacht (pulldown menu)
  • Leeftijd (automatisch veld op basis van formule huidige datum minus geboortedatum)
  • gedoopt (vinkveld)
  • belijdenis (vinkveld)
  • Gastlid (vinkveld)

Groeten,

Marco van Groos

Je kunt ook extra velden naar eigen believen opnemen in de app, hiervoor is de optie in de instellingen:

Extra metavelden voor gebruikers

default;ouderling;Ouderling;textarea;2;0
Betekent bijvoorbeeld:
De groep ‘default’ (wordt voor nu genegeerd)
De naam in de database ‘ouderling’
De naam bij het veld in de app ‘Ouderling’ (in de toekomst, voor nu gewoon het label)
Het type veld ‘textarea’ (kan ook select zijn)
Zichtbaarheid van ‘2’ 0 is alleen voor beheerders zichtbaar, 1 zichtbaar maar niet te bewerken, 2 is zichtbaar en te bewerken (wordt voor nu genegeerd)
Indexeerbaar van ‘0’ wat inhoudt dat het veld niet meegaat in de zoekindex, met waarde 1 wordt de waarde geindexeerd en als er dan op de naam van de ouderling gezocht zou worden, zou deze ook terugkomen in de resultaten.

Zoals voorstad aangeeft, kun je inderdaad velden opnemen. Alleen niet zo uitgebreid zoals jij zou willen. Je kunt het ook lezen op https://chrch.org/docs/beheer/instellingen/overige/ die info wordt bijgewerkt als het relevant is.

Daarnaast nog een opmerking over chrch gebruiken als administratiebron. Je bent daar natuurlijk helemaal vrij in, maar dit is niet de achterliggende gedachte geweest bij de ontwikkeling. Daarom zal een pakket dat gemaakt is voor ledenadministratie waarschijnlijk altijd beter werken dan chrch. Verder is het een risico om gevoelige informatie in de app op te nemen. Een foutje bij de configuratie is snel gemaakt en voordat je het weet kan de hele gemeente gevoelige informatie over andere (ex-)leden inzien (reden uitschrijving).

Hoi Eelco,

Dank je wel voor je antwoord. Ik ben met je antwoord bekent en wanneer je feeling hebt met ICT is het ook geen probleem. Maar ik ga uit van het feit dat iemand het ooit over zal moeten nemen en dat kan ook een digibeet zijn. Dus hoe meer er standaard in zit, hoe beter het is voor de toekomst.

Ik kan mij ook voorstellen dat het in de toekomst mogelijk is dat je als beheerder velden aan en uit kan zetten zodat je het helemaal op maat kan maken.

Groeten,

Marco van Groos.

Beste allemaal, ik ben dus zo’n digibeet :wink: maar ben wel de beheerder van onze app Chrch. Bij ons is de vraag gekomen om bij elk lid een extra veld toe te voegen, namelijk de sectie (of ouderling) waar het betreffende lid onder valt. Ik heb volgens mij gedaan wat er hierboven staat, maar er verschijnt geen extra veld op de app. Kan ik dit zelf toch op een of andere manier fixen, of kan iemand mij hiermee helpen?
Groet, Miranda Hoff - Grote Kerk Hilversum

Hoi @mirandahoff ik heb het veld bij jullie toegevoegd. Het veld heet nu ‘ouderling’ en kun je in principe wijzigen naar sectie.

Top, bedankt!! Helemaal blij mee.