Geboortedatum 'verbergen' of verwijderen

Het is in de App niet mogelijk om je profiel voor gemeenteleden zichtbaar te maken zonder je geboortedatum. Het enige wat je kunt doen is je geboortedatum veranderen in iets wat niet klopt. Er is geen functie om je geboortedatum te ‘verbergen’ of bijvoorbeeld alleen dag+maand te tonen.

Ik vind dit een bug (hoewel je het ook kunt zien als ‘feature requests’ omdat een gebruiker alle andere gegevens wel ‘vrij’ kan aanpassen, maar bij de geboortedatum tegen beperkingen aanloopt. Als ‘feature request’ zou ik dan een button ‘mijn geboortedatum verbergen voor andere leden’ toegevoegd willen zien (voordeel hiervan is dat een beheerder de informatie nog steeds heeft om een persoon te kunnen identificeren). Als ‘bug’ zou ik willen inbrengen dat het naar mijn mening voor gebruikers altijd mogelijk moet zijn hun geboortedatum uit de App te verwijderen.

@hans wat je wil is duidelijk, ik ben nog benieuwd naar je waarom, zin om te delen?

@peterarends , natuurlijk wil ik dat.

Voor sommige personen is een geboortedatum iets persoonlijks. Delen van naw gegevens wordt doorgaans binnen de gemeente niet als een probleem gezien, maar mensen kiezen er nu voor hun gegevens voor deelnemers te verbergen omdat ze deze ene variabele (geb datum) niet kunnen verbergen.

Wat wellicht een alternatief zou zijn is om (de optie te hebben om) niet de geboortedatum maar de verjaardag te tonen. Dus "jarig op: woensdag 17 juni’ i.p.v. ‘geboren: 17 juni 1972 (47 jaar)’.

Is wellicht net wat minder gevoelig voor sommigen.

1 like

Ik moet hierbij denken aan onze eerste (papieren) gemeentegids met geboortedata van iedereen toegevoegd (was in 1991). De commissie was er van overtuigd dat dit problemen zou geven. Uiteindelijk was er één persoon die het heel vervelend vond dat haar geboortedatum er in stond, maar ze vond het wel geweldig dat ze die van alle andere gemeenteleden nu kon zien…

Daarom deze hint: mocht je het programma hierop aanpassen, dan zou het zo moeten zijn dat degene die zijn/haar geboortejaar er niet in wil getoond zien, ook niet zicht heeft op die van anderen. :wink:

1 like

Dit gaat niet werken :wink: Want dan zet je als je ‘nieuwsgierig bent’ je eigen instelling gewoon even anders en na het raadplegen van geboortedata van anderen kun je dit weer terugzetten. Het principe die je benoemd herken ik wel van LinkedIn die dit toepast op ‘je profiel is bekeken door’ waarin je jezelf voor anderen kunt verbergen en dan ook de info van anderen niet kunt zien. Maar in geval van de chrch App werkt dit anders.

Opnieuw reageer ik hier dan maar weer onder… misschien dat bij een nieuwe versie van de App hier iets mee kan gebeuren. Het verwijderen van geboortedatum is onmogelijk. Zelfs de Admin kan dit niet doen. Heel misschien via een export en import maar dat is wel heel omslachtig.

Momenteel kan een gebruiker zich registreren en zijn/haar gegevens in de App invullen. Als deze wel een geboortedatum invult, dan kan deze persoon deze nooit meer verwijderen. Als de gebruiker geen geboortedatum invult en alleen andere data invult, dan blijkt het gewoon mogelijk te zijn om een ‘profiel’ zonder geboortedatum te hebben. Blijkbaar is het ‘hebben van een geboortedatum’ voor de werking van de App niet nodig. Daarom 2 feature requests…

  • Is het mogelijk voor zowel de admin als voor de gebruiker zelf om bij het kiezen van een geboortedatum ook een soort ‘verwijderen’ knop te kunnen drukken, om een ingevulde waarde te verwijderen?
  • Is het mogelijk om vlakbij de huidige ‘switch’ ‘Gegevens verbergen in de ledenlijst en op de kaart’ ook een 2e switch te plaatsen? ‘Verberg geboortedatum voor andere leden’. Dit laatste heeft als voorkeur zodat de data wel bewaard blijft binnen de App, maar waarbij leden dit stukje informatie toch kunnen verbergen. Optioneel is het misschien ook een idee om alleen het ‘geboortejaar’ te verbergen… maar het moet niet te ingewikkeld worden.