Gebruikers import: welke veldnamen voor optimale mapping?

Ik ben bezig met een csv import. Ik heb in de csv de volgende kopregel voor de velden:

Nr,pe_famnr,gezinsvolgorde,gebdatum,voornaam,achternaam,adres,postcode,woonplaats,telefoon,email,familienaam,geslacht,mobiel,nietpubliek,tussenvoegsels

De meeste velden worden meteen als zodanig herkend, maar de volgende velden niet:

  • pe_famnr (ook geprobeerd met gezinsnummer, gezinsnr, famnr, enz. maar geen automatische match)
  • nietpubliek
  • tussenvoegsels

Welke koppen kan ik hiervoor kiezen zodat deze automatisch gematcht worden? Dan kan ik mijn export-rapport hierop aanpassen en zijn voortaan alle velden direct gematcht.

@peterarends Kun jij me hier antwoord op geven?

Hier moet ik induiken @Efkasoft. In principe zou alles met fam erin gematcht moeten worden met de PE, dus daar gaat iets fout. Voor nietpubliek en tussenvoegels is geen ondersteuning, maar zou denk ik wel goed zijn als die er zou komen.

Ook ik probeer nog goed passende namen te vinden voor de diverse kolomkoppen. Ik heb het voorbeeldbestand gedownload en heb de niet-aanwezige velden (voor het onderzoek) even allemaal gedefinieerd als metavelden, maar toch kom ik er niet helemaal uit.

Overigens gaat de import in stap 3 enigszins scheef: ik krijg een foutmelding: Undefined variabele: firstmember. Wat betekent dit en hoe los ik dat op?

Vriendelijke groet,
Guido

P.S. Doe ik er wel goed aan om in dit topic te kiezen voor “antwoorden” op de reactie van Peter? Het heeft weliswaar te maken met dit onderwerp, maar is eigenlijk geen antwoord op de opmerking van Peter.

Zoek eens op firstmember in dit forum…

De gegevens van mij zitten al in chrch, die van mijn echtgenote nog niet.
In het te importeren bestand stond ik niet, maar wel mijn echtgenote (met juiste PE-nummer). Dat werd dus niet geaccepteerd, er was geen persoon met gezinsvolgorde 1 in die PE.
Ik heb mezelf ook in het te importeren bestand geplaatst en naderhand de twee records van mij samengevoegd.
Dat is dus opgelost.

Ik denk dat mijn vraag hierbij aansluit, daarom voeg ik hem hier toe. Als dit een nieuw issue is hoor ik het wel.

In testkerk omgeving wilde ik testen met import en exporteren van leden… uiteindelijk niet aangedurft… omdat ik geen duidelijk gevoel heb. De docs documentatie nog doorgelezen, maar geen antwoord gevonden op deze vraag. In testkerk zijn los van elkaar leden toegevoegd. Handmatig, niet via een import. Ik heb mezelf daar 2x geregistreerd, en in een familie groep geplaatst. Hans en Hans geheim zitten beiden in dezelfde familiegroep: gezin hans. Toch komt dit bij het exporteren van de ledenlijst van de testkerk niet naar voren. Nergens is te zien dat deze 2 personen samen in een gezinsgroep zitten. Ik kan met importeren dus ook geen 3e hansje toevoegen en automatisch in dit ‘gezin’ laten opnemen. Als ik er bijvoorbeeld voor zou kiezen om bij kolom ‘pe-fam.nr.’ een uniek veld te selecteren (bijvoorbeeld huisadres) dan zal dat voor testkerk betekenen dat ik ineens ook andere personen in groepen ga plaatsen. Dat kan natuurlijk als ik alleen deze personen importeer en de rest niet doe.
Ik krijg de indruk dat bij het exporteren de gezingroepen niet altijd goed meegenomen worden.

Iets concreter de vraag: Hoe kan ik in een export zien… dat mensen waar bij de ‘gezinsvolgorde’ 1 en 2 is ingevuld, maar pe-fam.nr. door chrch in de export wordt leeggelaten, bij elkaar in een gezin zitten? Er is geen enkele kolom te vinden waarin ik voor sommige leden kan vaststellen dat deze samen in een groep zitten, behalve dat het huisadres overeenkomt. Als voorbeeld 2 gebruikers in Ichthuskerk Soest, lidnummers 8683 en 8693.