Geen melding waarom Agenda (excel) niet meer zichtbaar is.

Wanneer er een fout in de excel sheet achter de agenda zit is het zeer lastig om erachter te komen wat deze is. Bij het opnieuw inladen (refresh) in de Chrch App Administratie wordt alles geupdate en dan kan het zo maar zijn dat de agenda ineens helemaal leeg is. Wij zouden graag willen weten wat de fout is in het csv bestand waardoor dit gebeurt, dit maakt dat we de fout ook kunnen oplossen, nu tasten we in het duister. De bug is hier dat een kennelijk fout excel bestand niet gevalideerd wordt maar resulteerd in een lege agenda. :grimacing:

Maarten, meestal komt dit door een header die niet meer matcht. Je kunt altijd eenvoudig terug gaan naar een vorige versie, verversen en kijken of de agenda weer terug is. En dan de verschillen bekijken.

Goede tip @voorstad.

In chrch2 heeft het wat minder impact als een sheet niet goed geformatteerd is, maar verwacht geen al te specifieke foutmelding.

1 like

Dat het niet duidelijk is waar het aan ligt is waarvoor ik dit ticket heb ingediend :wink: . De headers hebben wij niet gewijzigd en toch klopte er kennelijk iets niet anders was de agenda niet wit geworden. Mijn voorstel is:

  1. Bij foutive invoer de gebruiker een hint geven (bijvoorbeeld rij/kolom aanduiding) waar in de csv file het probleem zich voordoet en aan welke ‘rule’ niet voldaan wordt. Dit noem ik een validate stap. Voor mij is het ook prima dat dit met een willekeurig ander tool gedaan kan. Het gewenste eindresultaat is dat de sheet is goedgekeurd om te ‘importeren’ in de app zonder problemen.
  2. Bij foutive invoer dit niet doovoeren waardoor de agenda niet meer zichtbaar is.

In hoeverre zijn er mogelijkheden om deze opties te implementeren?

Je kunt een sheet wel valideren bij het aanmaken van een verbinding, maar de sheet kan daarna gewijzigd worden. Bij het daarna automatisch ophalen kun je de gebruiker geen hint geven. Je weet niet wie de wijziging in de sheet heeft gemaakt en de wijziging wordt niet in de app maar in de sheet gemaakt. Misschien wordt de wijziging in de sheet niet eens door een chrch-beheerder gemaakt. Wat je voorstelt is dus niet mogelijk. Je kunt wel mailtjes naar beheerders gaan sturen en zo als er iets niet klopt, maar dat vind ik de moeite niet waard.

Wat wel kan is een sheet negeren als deze niet goed geformatteerd is. Ook zouden we die melding kunnen geven bij het handmatig ophalen. Een hint geven over specifieke rij/kolom etc, komt er niet, ook dat is te veel moeite voor wat het oplevert.

In perspectief: wij hebben een vrij uitgebreide sheet, met verschillende tabs die samenkomen in de eerste tab. Het wordt door zowel de scriba als een roostermaker gevuld. Alle kans om in de afgelopen 3,5 jaar dat wij chrch gebruiken fout te gaan.

Het is 1x gebeurd… En binnen no-time opgelost op de manier die ik hierboven beschreven heb.

2 likes