gegevens uit andere spreadsheetbestand lezen

Niet alles hoeft voor anderen inzichtelijk te zijn. Daarom zou bijvoorbeeld een spreadsheet met financiële gegevens niet in de app thuishoren, maar het zou wel handig zijn als hier gegevens uit gehaald kunnen worden.
Nu begreep ik dat het met het commando IMPORTRANGE wel mogelijk moet zijn om in de rooster-spreadsheet gegevens in te lezen vanuit een andere spreadsheet. Het is me alleen niet gelukt…
Heeft iemand hier ervaring mee?

Vriendelijke groet,
Guido

In Google sheets kun je dit in ieder geval per tab inregelen. Je kunt per tab permissies instellen en zo bepaalde gegevens afschermen.

Je kunt dan bepaalde gegevens uit de tab in de eerste tab zetten. Dat is ook het hele idee van onze voorbeeld sheet.

Tab 1 is afgeschermd voor bewerking. Tab 2 is te wijzigen door de preek voorziening, tab 3 is voor de rooster maker.

Dankjewel @voorstad.
Ik had inderdaad al gezien dat je een slot kon zetten op de bewerking. Ik heb nog niet uitgetest of dit ook geldt voor inzage. In een aparte tab zou ook de Vaste Vrijwillige Bijdrage van de leden kunnen staan, iets wat anderen ook niet moeten kunnen zien.

Vriendelijke groet,
Guido

Uit de documentatie van deze optie in Google Spreadsheets blijkt dat deze optie niet als afdoende middel geschikt is om gegevens af te schermen.
Gebruikers kunnen de spreadsheet downloaden en vervolgens zelf de beveiliging er vanaf halen. Daarom zou ik graag willen kunnen verwijzen naar een andere spreadsheet met bijv. IMPORTRANGE (evt. kun je daarbij afspraken maken over bijvoorbeeld het format op blad 1 voor de uitwisseling).

Vriendelijke groet,
Guido

Ik zou sowieso zo weinig mogelijk (lees: geen) gevoelige gegevens in de sheet zetten. De afscherming van de tabs is alleen om te voorkomen dat er (per ongeluk) verkeerde data in de app komt. Dat een gebruiker die toegang heeft tot de google sheet de sheet vervolgens kan downloaden en inzien gaat is voor de chrch app zelf geen probleem.