Kanaal openen vanaf laatst ongelezen bericht

De kanalen op de Chrch-app lijken een beetje op Whatsapp: gebruikers zien in een kanaal een rijtje berichten onder elkaar, in chronologische volgorde. Een verschil met Whatsapp is, dat je in de Chrch-app gelijk het laatst geplaatste bericht in beeld hebt. Dat is een nadeel, want ik merk dat gemeenteleden vaak berichten missen als we bijvoorbeeld 4 berichten op 1 dag plaatsen in een kanaal. Dan wordt alleen het laatste bericht maar gelezen en ziet men niet dat er nog 3 voorgaande berichten ongelezen zijn. Kan dit aangepast worden? Dat gemeenteleden (gebruikers), zodra ze naar een kanaal doorklikken, niet het laatst geplaatste bericht als eerste zien, maar het eerste door henzelf ongelezen bericht?

1 like

In tegenstelling tot WhatsApp houd chrch naar ik aanneem geen actief dossier per gebruiker bij wie welk bericht leest en wie een bericht niet leest. Dat wel doen lijkt me onwenselijk. Ook al doet chrch niks met die info dan een sortering aanbieden zoals nu gevraagd. De kanalen in chrch werken heel anders dan WhatsApp. Ook bij WhatsApp, als een gebruiker 30 whatsappjes van 1 persoon krijgt, worden al deze meldingen als ā€˜gelezen gemarkeerdā€™ zodra de persoon de conversatie opent, terwijl de gebruiker echt maar in staat is om alleen een paar berichten te lezen. In chrch staan de kanalen netjes in volgorde van laatste bericht. Best handig vind ik zelf. En, ik kies per kanaal of ik een notificatie ontvang of niet. Voor elke notificatie zorg ik dat ik het berichtje even in de app opzoek. Het is ook een klein beetje discipline. Niet anders als bij Facebookā€¦ als je daar een melding krijgt en niet direct leest, is het zelfs maar de vraag of je het bericht de volgende keer nog gaat vindenā€¦

Op zich kloppen beide verhalenā€¦ Je mag van de gebruikers best een actieve houding verwachten, maar aan de andere kant mag de route naar het nieuwsoverzicht uitnodigender zijn.

Nu moet je vanaf home > nieuwsbericht aanklikken > nieuwsbericht sluiten ā€¦ en dan kom je in het overzicht van alle berichten. (Of meer > kanalen > nieuwsberichten.) In drie stappen.

De insteek van de app CHRCH is gewoonweg anders dan de app Protestant de wij hiervoor hadden. Dat we een gasten en een leden gedeelte hebben maakt het mij erg makkelijk om de AVG uit te voeren. Daar gaat voor de gebruiker een heel registratie- / bevestingsproces aan vooraf met alle fouten die ze kunnen maken. Als ze al niet eens per ongeluk de verkeerde kerk aanklikken na het uitloggen ā€¦

1 like

Daar zit ā€˜het probleemā€™ inderdaad waar ik op doel: doordat je via de homepage met 1 klik gelijk in een geopend laatste nieuwsbericht terechtkomt, en dat vervolgens moet sluiten, valt het vervolgens niet meer op dat er ook nog drie (of meer of minder) eerder geplaatste nieuwe/ongelezen berichten in hetzelfde kanaal stonden. Misschien is het te verhelpen door vanuit home niet gelijk naar een geopend bericht te gaan (als daarop wordt geklikt), maar naar het overzicht van berichten binnen het betreffende kanaal. Dan checkt de gebruiker misschien eerder het complete kanaal dan wanneer hij/zij gelijk een geopend bericht op zā€™n scherm ziet.