Kanaal voor gebedspunten

Gebedspunten kunnen op dit moment gepost d.m.v. handmatige input in een normaal kanaal. Oude berichten verwijder je via Items.

Voor dit type kanaal zouden de volgende features handig zijn:

  • Berichten van te voren instellen voor komende dagen/weken
  • Berichten zichtbaar op vooraf bepaalde tijden

Is het bijvoorbeeld mogelijk om een kanaal (type nieuwskanaal?) te koppelen aan een Google Spreadsheet met de volgende kolommen: fromDateTime, toDateTime, title, description.

Goede suggesties Erik.

Waar ik nu mee bezig ben is de nieuwe beheeromgeving. Daar is het mogelijk om items die in een kanaal staan eenvoudiger te bewerken en toe te voegen. Je kunt bij een gebedspunt in de toekomst ook een tijdstip aangeven vanaf wanneer deze zichtbaar moet worden.

Je zou dit in principe al deels met een rss-feed kunnen oplossen al dan niet met behulp van een Google-sheet via https://zapier.com/zapbook/zaps/9543/google-sheets-to-rss-feed/.

Is het voor jou belangrijk dat punten ook weer verdwijnen? Volstaat het niet dat ze op de achtergrond verdwijnen zoals bij een nieuwsarchief? Het kan mij voorstellen dat het waarde heeft om het terug te kunnen zoeken. Ben benieuwd!

Het is alweer een tijd geleden dat ik de RSS feed van Zapier getest heb. Het voordeel hiervan is de koppeling met een Google Sheet zodat je met meerdere auteurs aan de content kunt werken. Maar ik liep toen tegen twee dingen aan:

  1. Gebedspunten werden te vroeg weergegeven (als in RSS feed de datum van morgen stond, dan zag je in het kanaal ‘over XX:XX uur’)
  2. Synchroniseren van RSS feed met chrch werkte alleen handmatig of ’s ochtends als alle verbindingen verversen.

De afgelopen maanden posten we gebedspunten handmatig. Hiervoor gebruiken we een ‘Gewoon kanaal’ waar leden niet kunnen bijdragen (eenrichtingsverkeer). Een beheerder post de gebedspunten dus handmatig via de app. Voordeel hiervan is dat leden meteen een notificatie krijgen.
Leden krijgen géén notificatie als je een item aanmaakt via de Admin, dit is het geval voor zowel het gewone als het nieuwskanaal. Nadeel van het nieuwskanaal is dat een beheerder niet via de app items kan aanmaken.
Gebedspunten verwijderen we na ongeveer 10 dagen. We willen niet dat deze zichtbaar blijven zoals items in het nieuwskanaal.

Mijn vraag voor de community: welke manieren zijn er om berichten op een vooraf bepaalde tijd te laten posten? En wellicht ook weer laten verdwijnen?

Je zou misschien met Wordrpress berichten kunnen maken die je op een bepaald tijdstip laat verschijnen, en deze inlezen met de RSS feed. Maar ideaal is dat niet.

Maar zou het niet een idee om de gebedspunten als agendaitem toe te voegen? Net zoals koster: Jan Pietersen, kun je “Gebedspunt: Red een Kind Piet heeft bla bla bla” toeoegen. dan koppel je 'm aan de zondagse dienst. Maar wellicht ook niet handig…

Gewoon posten via een kanaal en weer verwijderen via de admin is wellicht toch het handigst.

“…Nadeel van het nieuwskanaal is dat een beheerder niet via de app items kan aanmaken.” <~~ deze begrijp ik niet.

Als agendapunt opnemen is niet ideaal omdat je dan notificaties mist en je kunt niet terugkijken.

Een omweg via Wordpress is inderdaad wat omslachtig maar is misschien het onderzoeken waard.

In een type Normaal kanaal heb je een inputbox met pluisje, dit is bij ons niet het geval bij type Nieuwskanaal. Klopt dat?

Ja, dat klopt. Dit kanaal is bedoeld voor nieuwsfeeds vanuit een RSS of admin. Het laatste bericht staat hier ook bovenaan (nieuwste eerst), in plaats van onderaan (laatste bericht onderaan), zoals bij een conversatie (Whatsapp, Signal, Telegram, etc.)

Ik heb inmiddels een oplossing gevonden voor het klaarzetten van berichten in Google Sheets. Deze worden nu 's ochtends gepost als alle chrch-verbindingen worden ververst. In het volgende plaatje heb ik de stappen weergegeven.

PS. Zapier heeft zelf ook een filter functie, maar geldt als een extra stap. Tot en met twee stappen (1. Google Sheet; 2. RSS) kun je gratis 100 berichten per maand maken, anders betaal je 20$/maand. Daarom heb ik de filter in Google Script gemaakt.

Ik heb nog een paar vragen/opmerkingen:

  1. Kunnen we in de toekomst misschien aangeven op welke tijd/hoe vaak verbindingen ververst worden met chrch?
  2. In de notificatie staat volgens mij niet de “creator” van het item uit de RSS, maar de titel van het RSS channel. Je ziet dus Titel@Kanaal i.p.v. Creator@Kanaal. Geen probleem, het viel me gewoon op.
  3. Als je handmatig een item post dan zie je daarboven je naam, een streepje en een datum. Berichten die nu via de Zapier-flow binnenkomen hebben een extra “,” na de naam/voor het streepje. Waar kan dit aan liggen?