Kerkdiensten rechtstreeks uit agenda importeren

Op onze website staat altijd al vermeld wie de voorgangers zijn in de erediensten. Dat zijn gegevens die in Google Agenda zijn te bewerken. In die opzet wordt (slechts) gebruik gemaakt van de omschrijving (titel) waar de naam van de voorganger staat en een extra aanduiding (feestdag, viering Heilig Avondmaal, enz.). Verder wordt bij de beschrijving de liturgie van de eredienst vermeld. Die zijn dus te zien op de website, waarvoor het ook bedoeld is. Deze data wil ik graag, zonder een dubbele administratie te hoeven bijhouden, ook gebruiken in de app.
Ik heb daarvoor gebruik gemaakt van een werkblad met script van https://www.cloudbakers.com.
Werkwijze:

  • het werkblad uit de hier aangeboden spreadsheet plak ik in het aan onze situatie aangepaste werkblad van de voorbeeld-agenda van @voorstad.
  • het script uit de aangeboden spreadsheet neem ik over en pas ik - volgens de aanwijzing van de auteur op diverse plekken aan. De Google Agenda waarnaar verwezen wordt mag volgens mij slechts één agenda bevatten. Ik heb het adres van de agenda dan ook uit de broncode van de website gekopieerd.
  • omdat in de agenda-sheet meer dan één tabblad voorkomt, moet je er voor zorgen dat de geïmporteerde gegevens op het juiste tabblad worden geplaatst. Daarom heb ik de regels 42 en 43 geïntegreerd in één regel: SpreadsheetApp.getActiveSpreadsheet().getSheetByName(‘kerkdiensten’);`
    De naam kerkdiensten is uiteraard de naam van het nieuw geplakte tabblad
  • Op regel 41 (oorspronkelijk regel 40) pas je de periode aan van de weer te geven kerkdiensten (in ons geval die van a.s. zondag tot en met het einde van het jaar; tot zover is het rooster nu gevuld door onze preekvoorziener
  • De regels vanaf (oorspronkelijk) regel 74 heb ik verwijderd om de mini-handleiding van het scherm te verwijderen.
  • Op het tabblad dienstenrooster kunnen in mijn geval de kolommen met de naam van de voorganger en de extra aanduiding worden verwijderd. In het tabblad "overzicht’ kan dan verwezen worden naar het nieuw toegevoegde tabblad kerkdiensten.

Voordat je gegevens gaat importeren is het belangrijk om bij Bestand - Spreadsheetinstellingen de tijdzone op Amsterdam te zetten. Anders beginnen de kerkdiensten 's nachts :smiley:

Ik ben geen programmeur, maar heb proberen te begrijpen wat er in bepaalde situaties gebeurt. Er zijn wellicht nog veel verbeteringen mogelijk.

Ook zal ik de auteur vragen om het script te mogen vertalen en aan te mogen bieden in deze community.

Ik ben benieuwd of jullie hier ook iets mee kunnen.

Vriendelijke groet,
Guido

1 like