Koppeling met de bestaande database.

Sinds deze week is door de kerkenraad besloten om naast de ledenportaal ook de App in te zetten. Is het mogelijke om de accounts van de Ledenportaal ook te gebruiken voor de App? Ik zie dat de Chrch admin gebouwd is met Wordpress en onze ledenportaal is ook gebouwd met Wordpress.

@PGBruchterveld: het ledendeel in chrch is echt een aparte database in chrch. Wanneer jullie een wordpress ledenprtaal als ledenadministratie gebruiken, zul je hier (opr regelmatige basis) een export van moeten maken (in .csv formaat) en deze importeren in Chrch.

API’s hiervoor zijn momenteel alleen in ontwikkeling voor ledenadministratie systemen ‘Scipio’ en ‘Conscribo’.

De chrch-admin is niet in WordPress gemaakt, misschien heb je de admin van de chrch.org website gezien, dat is wel WordPress.

Ik ben aan het kijken hoe de chrch-api opengesteld kan worden, zodat je zelf een koppeling kunt maken. Maar daar heb je wel (veel) technische kennis voor nodig.

Hallo @peterarends is er inmiddels al een API beschikbaar?

We willen vanuit onze gemeente een koppeling tussen De ChrchApp, onze website(WordPress) en ons CRM-systeem (OVAS Connect) gaan leggen waarbij we vanuit elke kant wijzigingen kunnen doorvoeren zodat alle systemen ten alle tijden gelijk zijn.

Als ik het zo bekijk lijkt het systeem in Laravel geschreven te zijn en zijn hier mooie mogelijkheden voor.

Misschien even voor de helderheid: ik ben zelf programmeur en heb destijds het benoemde CRM/boekhoudsysteem (incl API) geschreven bij mijn vorige werkgever. Nu willen we vanuit onze gemeente de (WordPress) plugin maken die de koppeling legt tussen beide systemen met een controle-slag van een scriba (of dergelijke).

Kort gezegd: Technische know-how is dus geen probleem :wink:

Er is een api @erikjandelange, dat is het goede nieuws. :slight_smile: Er is alleen geen documentatie voor. Ook is er geen goed systeem voor het beheer van api-keys.

Je kunt ermee aan de slag door de https://chrch.app api calls te inspecteren en een admin-gebruiker aan te maken die specifiek bedoeld is voor de koppeling. De (leden)api is op zich eenvoudig, dus ik denk dat je zo kunt maken wat je wilt. Als je vragen hebt, stel ze gerust.

Het beschikbaar stellen van een api, zonder documentatie… is net zo iets als: We maken wel iets, maar vertellen niet hoe je het moet gebruiken. Sorry… de hint

is ook niet echt duidelijk…

Hoeveel moeite is het nu echt om even wat ‘praktische voorbeelden’ te posten? Als het allemaal zo eenvoudig is?

Als je ervaring hebt met Laravel, is het eenvoudig. De api stel ik niet zozeer beschikbaar, maar bestaat altijd al en is de core van chrch die de apps zelf gebruiken. Dus als je wilt en de kennis hebt, kun je er eenvoudig mee aan de slag omdat ie werkt zoals andere api’s. Als je geen ervaring hebt, is het een ander verhaal. Dit antwoord was specifiek voor @erikjandelange, excuses voor de verwarring.

Een API schrijven, is iets anders dan API gebruiken. Om een API te gebruiken, heb je de variabelen nodig om data via een API te kunnen opvragen. In mijn beleving is het (vrijwel) onmogelijk om zonder die info, een API succesvol te gebruiken. Ik begrijp nu dat het geen specifieke door chrch ontwikkelde API is, maar een API van derden welke wordt gebruikt en is geïntegreerd in het gebruik van de chrch App. Vanuit die gedachte is het me helder dat er geen documentatie via chrch beschikbaar is. Ik begreep het verkeerd denk ik. Ik zit zelf niet op het niveau van een API ontwikkelaar, maar kan API die bijvoorbeeld via json data vrijgeven wel gebruiken… ik doe dit met kleine regelmaat, maar ik ben daardoor dus zeker geen expert. Ik haak dus af dit te proberen ;-). Als iemand binnen de chrch gebruikers een passende API instructie voor leken kan leveren voor o.a. het inloggen in online omgevingen buiten de chrch App gebruikmakend van de user accounts in chrch… dan zou dat wel heel tof zijn. Het is heel jammer dubbele registraties te moeten hebben voor online omgevingen, als er al een mooie (en goed werkende) app is waarbinnen gebruikers worden geregistreerd. Een implementatie in wordpress bijvoorbeeld, of anders basic json codes die via php of andere programmeertalen kunnen worden toegepast voor inloggen, etc.

Je hebt gelijk dat je antwoord specifiek voor erik was… @peterarends excuus voor een eventueel te kritische nooit in mijn eerdere bericht.

Hallo Peter,

Hoe laat/kan ik deze admingebruiker aanmaken? Onze beheerder zou dat kunnen gok ik? Zo ja hoe instrueer ik hem dit te doen?

En zou je (desnoods in een privé bericht) kunnen aangeven welke headers ik mee moet geven voor de authorisatie. Dan kan ik even gaan testen met gegeven ophalen.

Welke endpoints en parameters er nodig zijn is goed te inspecteren met de browser.

Zoiets zou inderdaad tof zijn, in het verleden ook al eens geopperd (Inloggen op eigen website met CHRCH account (SSO)?)

Wanneer @erikjandelange zoiets zou kunnen maken, zou ik dat toejuichen.

1 like

Jullie chrch admin kan een gebruiker met die admin zetten, zodat je ermee aan de slag kunt. Dat is voor hem/haar zo te doen.

@voorstad Bedankt voor je antwoord. Ik heb de vraag inmiddels uitstaan met een verwijzing naar huidig topic.

@peterarends Ik heb inmiddels het één en ander kunnen testen in de API en heb hier wat vragen over. Wil je dat ik dat via hier doe, of kan ik je een e-mail sturen? Is een iets technischer verhaal en kan dan kan ik eventueel wat voorbeelden noemen ivm privacy.

Je kun me eventueel mailen op het e-mailadres waarmee ik me account heb aangemaakt.

1 like

@erikjandelange kosteloze ondersteuning loopt in principe via de community. Als je denkt dat jouw werk voor meer kerken interessant kan zijn en je wilt dit delen, stuur gerust een e-mail (support@chrch.org).