Kosten chrch app

Ik reageer even in een antwoord op een mail die ik ontving en hier plaats:

Beste stichting,

Wij leggen momenteel een aantal serieuze opties naast elkaar om te kijken welke app het meest geschikt is voor onze gemeente.

Wij lopen in onze commissie er tegenaan dat de website van chrch pretendeert zonder winstoogmerk te opereren, maar dat als het op betaalde ondersteuning neerkomt (wat al snel nodig is bij een grondige implementatie van de app in onze gemeente) er een behoorlijk uurtarief gerekend wordt. Bovendien is het team en de partij die de betaalde ondersteuning biedt één en dezelfde partij. Daarnaast wordt er nog een mogelijkheid geboden om als kerk en/of leden te doneren.

Voorop gesteld dat het goed is om devotie en overtuiging kenbaar te maken, is het voor ons als commissie toch wat ongemakkelijk om deze tarieven te relateren aan de doelstellingen van de stichting. We willen benadrukken dat we maar al te goed begrijpen dat het (ongeacht het losgelaten winstoogmerk) kosten met zich meebrengt. Wellicht een tip om dat op de wat transparanter uiteen te zetten.

Wij zijn daarom benieuwd naar de redenatie hierachter en de gedachte achter het verdienmodel van de chrch app.

Hopende van jullie te horen.

Dank voor je bericht, vanuit jouw perspectief had ik er nog niet goed genoeg over nagedacht.

Wij lopen in onze commissie er tegenaan dat de website van chrch pretendeert zonder winstoogmerk te opereren, maar dat als het op betaalde ondersteuning neerkomt (wat al snel nodig is bij een grondige implementatie van de app in onze gemeente) er een behoorlijk uurtarief gerekend wordt.

De stichting chrch zorgt ervoor dat de app chrch bereikbaar is en dat kerken er gebruik van kunnen maken. Daarnaast wordt er een community gefaciliteerd waar kerken elkaar kunnen helpen. Allemaal zonder winstoogmerk.

Ondersteuning kun je kosteloos ontvangen via de community. Of je maakt gebruik van het het ongeveer wekelijkse spreekuur. Ook zonder winstoogmerk.

Zelf werk ik het liefste aan de app omdat daar meerdere kerken in één keer mee geholpen zijn, het is schaalbaar, ik kan er de meeste waarde mee toevoegen (en ik vind het leuker om te doen). Individuele implementaties en vragen hebben betrekking op één kerk en laat ik graag aan de community en de kerk zelf over. Vandaar dat ik het tarief marktconform heb gemaakt: ik wil individuele support door mij ontmoedigen. Ik zou het zeker afraden om chrch te gaan gebruiken als er binnen de gemeente niet de (bijna) juiste kennis paraat is.

Bovendien is het team en de partij die de betaalde ondersteuning biedt één en dezelfde partij.

Het komt neer op dezelfde persoon inderdaad, maar de stichting is dus wat anders dan pear of ikzelf. Als er andere bedrijven zijn die ‘partner’ willen worden van de stichting of als er vrijwilligers willen helpen bij individuele support, zijn zij van harte welkom. Het is niet zo dat ik persoonlijk een monopoliepositie op support wil. Juist niet.

Daarnaast wordt er nog een mogelijkheid geboden om als kerk en/of leden te doneren.

1 euro per actief lid per jaar wordt inderdaad als richtbedrag aangehouden voor het draaiend houden van de stichting en de server met daarop de app en deze community. Wat daarvan overblijft is voor de ontwikkeling (en individuele ondersteuning staat daar dus los van).

Hopelijk helpt dit bij het transparanter maken en zijn niet alleen jullie maar ook andere kerken geholpen met dit antwoord (daarom is de community een betere plek dan per e-mail).

1 like

Met als toevoeging dat wij vorig jaar de app zelf hebben ingevoerd in onze gemeente, zonder de noodzaak van betaalde ondersteuning. Zolang je in de gemeente een paar mensen hebt met een beetje gevoel voor ICT (niveau: Wordpress site kunnen beheren), kun je chrch zonder problemen zelf inrichten en beheren.

In de Open Source wereld is de chrch constructie heel gebruikelijk. De software is vrijelijk beschikbaar en te gebruiken, ondersteuning biedt de community. Voor persoonlijke hulp bij implementatie of beheer, huur je iemand in.

Ik denk dat de constructie zo juist helderheid biedt. Iedere kerk kan met een kleine donatie om de boel draaiend te houden de app in gebruik nemen. Maar verwacht niet dat de makers je implementatie verzorgen en het beheer voor je doen.

Wij draaien nu bijna een jaar probleemloos met de app. De gemeente is onverdeeld enthousiast. De app wordt flink gebruikt en hoog gewaardeerd. Het is de inspanningen en paar euro meer dan waard voor ons.

1 like