Ledenlijst geeft andere volgorde in de app

Ik heb de ledenlijst geupload, aan de achterkant ziet dit er goed uit. In de app zet hij wel de achternamen bij elkaar, maar niet in de juiste gezinsvolgorde. Hoe krijg ik dit goed in de app?

@strijdros, jij weet vast precies hoe dit werkt… Kun je Corien op weg helpen?

Voor zo ver ik weet gaat het op volgorde van de lijst die je inleest.
Volgens mij is het beste om een lijst met alle leden van een gezin (ook als er maar 1 gewijzigd is) in de juiste volgorde in te lezen. Dat werkt in ieder geval altijd.

1 like

Dat heb ik gisteren ook gedaan. Ik heb een excellijst geimporteerd, waarbij iedereen op volgorde staat, alleen laat hij deze niet zien in de app. Ik dacht eerst dat ik moest wachten op de backup, maar vanmorgen was dit niet gewijzigd. Of moet ik iets doen met de app?

Wellicht mijn ervaring en niet voor iedereen representatief? Ik wil ze toch graag delen. Bij het importeren dien je een lijst te hebben met o.a. een kolom die je kunt markeren als ‘gezin’ en een aparte kolom ‘gezinsvolgorde’. Hiermee kun je middels een import geautomatiseerd en met relatief weinig moeite de gezinsleden in de juiste volgorde tonen. Handmatig kan ook, maar dan moet via de ‘groep’ waarin de gezinsleden staan alle gezinsleden handmatig verwijderen en 1 voor 1 in de gewenste volgorde (beginnend met de 1e) toevoegen. Dat is meer werk en niet handig bij veel leden.

Nog een issue (van een tijd geleden, mogelijk is dit inmiddels opgelost) is dat leden op achternaam worden gesorteerd in de ledenlijst en als je ‘Pietje van Dijk’ heet en je voert dit in als ‘Pietje Van Dijk’ dan sorteerde de App onze Pietje onder de personen met achternaam die beginnen met een ‘V’ van Van Dijk. Als de achternaam als ‘van Dijk’ geschreven werd, sorteerde de App de persoon bij de D.
Geen idee of dit nu nog zo is, maar wellicht een aanvulling waar iemand iets mee kan?

Inderdaad is het wel fijn als de headers in de Excel goed staan. Ik gebruik ipv ‘gezin’ ‘PE-fam.nr.’.
Vergelijk ze anders even met de Excel die je krijgt bij Gebruikers|exporteren.

Na de uploaden moet je ook zorgen dat de velden juist gekoppeld zijn, met name nr aan Uniek lidkenmerk etc.’ en pe-fam.nr. aan ‘Uniek familiekenmerk etc.’

Als dit goed gaat krijg je een controlescherm waarin je controleert wat je gewijzigd hebt. Als dat ok is druk je op de knop Importeren.

In de app zelf kun je even een refresh doen: In home scherm van boven klein stukje naar beneden swipen, dan zie even een sterretje bovenin terwijl hij refresht.

1 like

Hoi Hans,

Bedankt voor je reactie. Ik heb in mijn excellijst een kolom gezin en gezinsvolgorde, maar toch zet hij ze door elkaar. Het gekke vind ik wel dat het goed staat aan de achterkant, maar dat hij in de app een andere volgorde laat zien.
Ik heb de volgende volgorde aan kolommen in mijn excelbestand:
ID-lid, ID-familie, Achternaam,Gezinsvolgorde, Voorl, Roepnaam, Geb. datum, Status, Adres, Postcode, Plaats, Telefoon, Mobiel en E-mail.

Zie jij nog iets wat ik mis? Of moet ik de kolom gezinsvolgorde op een andere plek zetten om het wel goed te krijgen? Hoor het graag.

Hoi Corien,

De plek van een kolom in de import-excel zou geen verschil maken. Bij het importeren krijg je wel een vraag welke kolom welke informatie bevat. Belangrijk dat die goed worden gekoppeld.

Wat ik opmerkelijk vind is dat je aangeeft dat het wel goed staat aan de achterkant, maar de volgorde in de App anders is. Ik heb voordat ik mijn vorige reactie plaatste zelf getest of en hoe ik de volgorde kon beïnvloeden. Dit lukte mij ‘via de achterkant’ en de wijziging werd in de App zichtbaar. De manier voor jou is misschien om één gezin als ‘proef’ te gebruiken en via de achterkant (admin omgeving) hiermee te experimenteren. In beginsel zou ik hierbij adviseren om niet continu met een importbestand te werken, maar via de achterzijde (admin omgeving) handmatig gezinsvolgorde aan te passen en dan kijken of er in de App iets veranderd. Net zolang totdat duidelijk is hoe dit werkt.

Zodra duidelijk is wat de relatie is met de ‘achterkant’ en de inhoud van de App zou je via een importsheet hetzelfde moeten kunnen bereiken. Het enige dat de importsheet namelijk doet is bestaande data van gebruikers ‘overschrijven’ of inlezen. Als het je via de admin omgeving niet lukt om gezinsvolgorde te wijzigen, dan is er mogelijk een bug in het systeem en zou ik niet teveel energie stoppen in het blijven importeren van ledengegevens. Pas als je ziet dat de koppeling met de ledengegevens en wat men in de App ziet juist functioneert, dan weet je ook hoe ‘gezinsvolgorde’ ingevuld moet zijn en kun je nog eenmalig de data van leden overschrijven?

Je woont net even te ver om mee te kijken zie ik, dus ik hoop dat je eruit komt. Wellicht dat het chrch team nog reageert en je daarmee geholpen bent.

Voor de duidelijkheid. Bij importeren komen de leden van een gezin in de volgorde van rijen in het import-bestand (xlsx), volgens mij doet wat er in de kolom gezinsvolgorde staat er niks toe. Het is dus van belang dat alle gezinsleden in de juiste rij-volgorde staan in de importfile.

Kijk goed bij het koppelen van velden, zeker als je eigen kolomnamen gebruikt.
Mijn kolomnamen zijn:Id PE-fam.nr. Gezinsvolgorde Geslacht Voorletters Voornaam Achternaam (gebr) E-mail Geb. datum Adres Postcode Woonplaats Telefoon Mobiel lidstatus ouderling meisjesnaam Niet publiek.

Bij het koppelen moet ik dan toch Id en Niet publiek handmatig koppelen.

Het is gelukt! Ik krijg ze nu in de juiste volgorde onder elkaar. Het ging bij ons mis met de achternaam. Als je de meisjesnaam toevoegt bij de achternaam (bijv Visser - de Vries) dan zette hij ze door elkaar. Ik heb nu de kolom meisjesnaam toegevoegd en dat gaat goed!
Ik heb nog wel een vraag: wij hebben een aantal families met dezelfde achternaam. Hij zet ze nu wel in de goede volgorde bij elkaar, maar kun je nog onderscheid maken in families? Dat er bijv een lijn onder elke familie staat, zodat je goed kunt zien wie bij welk gezin hoort?

1 like

ik heb laatst de foto van mijn man toegevoegd aan zijn profiel. Nu staat ons gezin in de ledenlijst niet meer op de goede volgorde, terwijl dat eerst wel zo was. Hoe kan dit voorkomen worden en hoe krijg ik dit weer in de goed?

Dat kan door bij een wijziging in één van de familieleden, de hele familie weer te importeren. @strijdros weet dat precies.

Dank, het is gelukt! Ik leer hier elke dag weer bij :-), bedankt!

1 like