RSS feed / Kanalen

Ik wil graag een interactieve dienst opzetten. Nu alles digitaal gaat en overal online gestreamt wordt lijkt mij dit een interessante ontwikkeling. Nu zou ik graag de reacties vanuit de CHRCH app, geplaatst in een kanaal naar een RSS-Feed willen omzetten. Normaliter haal je RSS gegevens uit de feed naar een kanaal, maar eigenlijk wil ik dit dus omkeren. Kan dit?

Of is het principe van kanalen niet hiervoor gemaakt/bedoeld?

Je kunt zeker data uit chrch halen, maar niet als RSS. Kijk maar eens naar de requests met “Webdeveloper Tools” in Firefox of Chrome als je ingelogd bent op https://api.chrch.org. Je kunt vrij eenvoudig zo’n request kopiëren (als curl) en met een tool als Postman kun je nog iets verder inzichtelijk krijgen wat er gebeurt. Een nadeel hiervan is dat je iemand zijn token moet gaan opslaan en meesturen, die token moet je niet laten slingeren en verloopt. Een ander nadeel is dat we aan een nieuwe versie van de app werken en de api iets gaat veranderen. Wat je nu maakt, moet je over een aantal maanden aanpassen (en uitbreiden met het refreshen van de token). Als je het helemaal leuk (realtime) wil maken kun je je overigns ook aan de slag met de WebSocket-verbinding.

Je krijgt json van de api en geen RSS/XML. Je moet die zelf parsen, mocht je echt RSS nodig hebben. Anders kun je net zo handig direct de json gebruiken. Als je een scriptje maakt die de api aanroept en daar een voor jouw bruikbaar (rss-)formaat van maakt, kun je die beveiligen en gebruiken in de koppeling.

1 like