Tegoed van niet actieve accounts

Het tegoed van accounts die al een tijd niet meer actief meer zijn, is nog altijd iets dat aandacht verdient. Nu kwam er iemand via een ander kanaal met een voorstel:

1. Als een gebruiker die saldo heeft een jaar lang niets geeft in een collecte ontvangt zij een automatische e-mail dat het tegoed als gave wordt gegeven aan een bepaalde ingestelde collecte (Wijkdiaconie/algemeen/wat je wil) als er nog een maand geen activiteit is.
  2. Doet de gebruiker een gave in die maand, dan blijft het tegoed gewoon actief. Zo niet, dan wordt er een automatische gave gedaan voor het hele tegoed.
  3. Als kerk/gemeente/parochie geef je een collecte aan waar deze automatische gave naartoe gaat in de admin.

Vinden jullie dit ook een goede oplossing?

2 likes

Ja. Echter, sommige mensen gaan 4 weken met vakantie. De termijn van een maand is dan net kritisch. 6 weken wellicht. Maar dat doet niet af dat ik het idee goed vind.

Ik blijf met de vraag zitten… wat gebeurt er met saldo van accounts die verwijderd worden… kan deze oplossing gekoppeld worden zodat, als er accounts verwijderd worden waar tegoed aan gekoppeld was… dat dan ook deze procedure in werking gaat? Let wel op dat je niet eenvoudig moet kunnen kijken welk saldo aan doel x is bijgeschreven op datum x tijdstip y… want dan kun je dus op een verkapte manier het saldo ‘lezen’ nadat het is overgeboekt. Wellicht ook ‘eens per maand’… wellicht via een script die eens per maand alle kerken/accounts langsloopt… en ‘vervallen tegoed’ bijschrijft bij het vastgestelde collectedoel?

Ha Peter, dit is zeker een goed plan! Ik weet dat ik als administrator niet het saldo mag bekijken, maar is het anders een optie dat er een soort van ja/nee vakje komt dat aangeeft of er geld gestort is op dat account of niet? Dat scheelt op moment dat mensen weg gaan een we hun account willen stoppen (beetje wat Hans ook aangeeft). Ik ben benieuwd of dat kan.
groet!

6 weken kan ook prima wat mij beteft. Of 8.

In principe zou dat kunnen. Maar hier verder op bordurend, we zouden ook een label kunnen maak dat aangeeft dat een gebruiker en geen tegoed meer heeft en een tijd niet meer actief is geweest. Dan weet je dat je de gebruiker veilig kunt verwijderen en heeft het weinig implicaties qua privacy. Je kunt een lid natuurlijk wel voor die tijd omzetten naar gast.

Ik weet niet hoe andere beheerders ermee omgaan… ik probeer de lijst met ‘gasten’ kort te houden. Want zo herken ik ook nieuwe aanmeldingen als ik eens een mailtje mis. Zeker omdat je tegenwoordig ook bij elke poging tot wachtwoordverandering een mailtje krijgt, kun je als admin eigenlijk alleen maar monitoren of er nieuwe gasten wachten op toelating, door via admin - gebruikers, te filteren op ‘toon gasten’. Als je eerst een jaar moet wachten totdat een ‘vertrokken lid’ het label ‘geen tegoed en niet actief’ krijgt, zit je dus een jaar met zo’n lid in je overzicht met gasten. Zeker bij gemeenten met wat meer verloop lijkt me dat een hele uitdaging om het overzicht te houden. Een oplossing heb ik niet… behalve dat er een extra gebruikersgroep bijkomt… nieuwe gasten in een groep ‘gasten wachten op toelating’ en een groep ‘overige gasten’. Eerst dacht ik dat er een groep ‘geblokkeerd’ of ‘inactief’ bij zou kunnen komen, echter… je moet de ex-leden natuurlijk wel nog een jaar de gelegenheid geven om hun restant collectetegoed nog een bestemming te gunnen. Blokkeren is nooit een goed idee denk ik dan. Al is dat wel wat ik nu doe… Meestal vraag ik ze gewoon… mag ik u verwijderen, kunt u zelf controleren of u geen collectetegoed in de chrch App hebt… en daarna verwijder ik hen. Best veel werk overigens…

Mij lijkt een indicatie of een gebruiker Tegoed heeft wel een goede. Kunnen we in elk voorkomend geval daar rekening mee houden.

1 like