toch nog een vraag over plaatsen berichten

Er is toch nog een puntje waar ik niet helemaal uitkom. Ik wil graag een kanaal met nieuws voor de gemeente. Hier staan berichten tussen die echt niet publiek zichtbaar mogen zijn. Het gaat over ziekte, persoonlijke omstandigheden, maar ook interne activiteiten met namen en contactgegevens van de organisatoren.

Dat kan met een nieuwskanaal, zo doen we het nu ook. Enige nadeel is dat het invoeren van berichten niet eenvoudig is. Of het kan in de chrchapp zelf, of in de admin panel, maar beide hebben geen opties om opmaak mee te geven, of een link toe te voegen, tenzij je enige html kennis hebt. Ook wil ik een klein groepje gemeenteleden graag de rechten wil geven om berichten toe te voegen (maar liever ook niet de rechten voor de hele admin kant).

Alternatief is een rss feed gebruiken, maar die zijn bij mijn beste weten altijd publiek.

Hoe doen jullie dat?

groet, Menno

o ja, nog een aanvullende vraag. de webbased versie van de chrchapp laat zien dat er directe links naar bestanden bestaan. Bestaan er ook directe links naar nieuwsberichten?

@Menno rss is inderdaad publiek. Zoals bij het delen van een Dropbox- of Google Docs link, kan deze wel heel moeilijk te raden worden gemaakt. Het is niet waterdicht en minder veilig dan iets met een wachtwoord te beveiligen. Aan de andere kant is een wachtwoord ook te raden en niet 100% veilig.

Een nieuwskanaal is niet eenvoudig te vullen zonder rss. Je bent beperkt tot een eenvoudig ‘regulier’ kanaal. In principe worden urls automatisch omgezet naar links, maar opmaak meegeven kun je niet.

Er zijn geen directe links naar nieuwsberichten. De links naar bestanden zijn er wel, maar zijn tijdelijk en persoonlijk en niet bedoeld om te delen of op een andere manier te gebruiken.

Dag Peter,

nog dank voor je antwoord. We willen graag toch wat extra security inbouwen. We denk aan het volgende. We publiceren de rss feed met het (soms privacy gevoelige) nieuws in een map, daar nemen we een .htaccess in op die alle IP adressen blokt, behalve het IP adres van de server(s) van chrchapp.

Wat denk je, zou dat werken? Zo ja, heb je voor ons dit ip nummer zodat we dit kunnen uitproberen?

met vriendelijke groet,
Menno

Lijkt mij een goed idee @Menno, was ik zelf niet snel opgekomen. Werken met ips heeft alleen het nadeel dat ze soms wijzigen. Als je het voor elkaar krijgt, kun je ook het ip-adres van api.chrch.org opvragen en een .htaccess weg laten schrijven.

$ dig api.chrch.org
    ; <<>> DiG 9.10.6 <<>> api.chrch.org
    ;; global options: +cmd
    ;; Got answer:
    ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 8134
    ;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0

    ;; QUESTION SECTION:
    ;api.chrch.org.			IN	A

    ;; ANSWER SECTION:
    api.chrch.org.		60	IN	A	149.210.217.11

    ;; Query time: 28 msec
    ;; SERVER: 10.0.1.1#53(10.0.1.1)
    ;; WHEN: Mon Sep 24 11:33:41 CEST 2018
    ;; MSG SIZE  rcvd: 47

ip-adres is in dit geval 149.210.217.11.

Of misschien kan je een hostname/domein gebruiken in plaats van een ip, dat weet ik zo niet.

Andere mogelijkheid zou nog zijn om deze bescherming in te bouwen in het script dat de rss dynamische genereert als dit wordt opgevraagd. Je hebt het zelf over een map waar het instaat, ik weet niet op wat voor manier dat verder werkt.