Verwijderen van gebruikers met saldo

Klopt het dat als je een gebruiker verwijdert (bijvoorbeeld een gast), dat in de rapportage van de donaties de donaties van deze gebruiker er niet meer in staan? Dat zou eigenlijk niet moeten, lijkt me.
Daarnaast: idealiter krijg je een melding bij het verwijderen van een gebruiker met nog openstaand saldo een melding dat je dat beter niet kan doen…

Als het goed is, blijven de donaties in de rapportage staan. Kun je bevestigen dat dit niet zo is?

Die melding zou wat mij betreft wel wat lastig zijn qua privacy.

Ik dacht al wel dat dat lastig zou zijn :slight_smile:

We hebben 2 exports van de donaties vergeleken en dan missen er donaties in de recentere versie. Ongeveer 10 stuks. We kunnen daar niet checken of die inderdaad zijn van iemand wiens account is verwijderd. Dat vermoed ik, omdat we daar even gedoe mee hadden: account (van een gast) verwijderd, en die bleek nog saldo te hebben. Dus ik weer niet zeker of dit de oorzaak is. Eventueel kunnen we beide bestanden mailen.

@peterarends Ik denk dat het voor privacy wel meevalt als de melding gegenereerd wordt vanaf 0.01 euro, oftewel 1 cent. Het beschikken over een saldo van 1 cent of hoger is mijns inziens niet echt gevoelig of vertrouwelijk. Als een beheerder nu iemand kan verwijderen zonder de wetenschap of de persoon saldo heeft zorgt voor een zeer onwenselijke situatie. In dit geval staat het doel in redelijke verhouding met de maatregel.

@Menno oké dank, die zouden eigenlijk gewoon in de export moeten blijven staan. Je hoeft ze niet te sturen, hier kan ik mee testen.

@hans je kunt dan bij iedereen gaan proberen of er een melding komt dat er saldo is en zo weet je wie er wel of geen gebruik maakt van het doneren. Natuurlijk kun je al veel zien in Mollie, maar daar kunnen minder mensen bij over het algemeen.

Je hebt gelijk dat het verwijderen van iemand met saldo onwenselijk is. Ik zou daarom ook alleen verwijderen als iemand er zelf om vraagt, dan is het ook geen issue. In andere gevallen kun je iemand ‘terugzetten’ naar gast.

Het lijkt een angst bij je te zijn waarvan ik afvraag of die echt zo gegrond is. Je kunt ook overwegen om de melding pas te tonen nadat de beheerder de allerlaatste bevestiging ‘weet u zeker dat u dit account wilt verwijderen, ja/nee’ pas te tonen nadat de beheerder op ja heeft gedrukt. Heeft de deelnemer geen saldo, dan wordt het account verwijderd. Heeft de deelnemer wel saldo, dan krijgt de beheerder een laatste vraag in de vorm van ‘let op, dit account heeft een saldo van 0,01 of hoger. Verwijdering zorgt ervoor dat voor dit account dit saldo niet meer gedoneerd kan worden. Weet u dit zeker?’

Het ‘zomaar proberen wie saldo heeft en wie niet’ laat je als beheerder wel achterwege als je daarmee 50% van je deelnemer per ongeluk echt zult verwijderen omdat die blijkbaar geen saldo hadden. :wink:

O ja, in een kerkelijke gemeente is het doorgaans geen geheim dat mensen ‘doneren’. Alleen hoeveel dat is en aan welk doel, dat is vertrouwelijke informatie. Als ik in de kerk zit en de zak langs gaat kan ik ook gewoon zie wie doneert en wie niet. Wat mij betreft geen issue. In de App zitten alleen ‘leden’ en de personen die deelnemers kunnen verwijderen zijn ‘beheerders’.

Ok dank, laat maar weten als je de bestanden toch nodig hebt.
groeten, Menno