Er kunnen diverse items per kanaal toegevoegd worden. Bijv. een Youtube-Item. Hiervoor moet er ruwe data ingevoerd worden, maar wat precies is nergens terug te vinden. We hebben diverse zaken geprobeerd, maar we krijgen dit niet voor elkaar.
Waar kunnen we voorbeelden van ruwe data / broncodes terug vinden van diverse items?
@AppPKN De ruwe data in een kanaal is eigenlijk data waar je helemaal niet aan hoeft te komen.
Ik vermoed dat jullie het concept van kanalen en verbindingen (https://chrch.org/docs/beheer/kanalen/) nog even moeten doorgronden. Een kanaal kun je aanmaken en verder handmatig via de app vullen (door beheerders en/of gebruikers). Kanalen kun je ook laten vullen door externe bronnen (van buiten de app). Hiervoor leg je verbindingen. Met bijvoorbeeld Youtube, een RSS feed of preekgemist. Wanneer je zo’n verbinding hebt gelegd en wacht tot de volgende dag (of wanneer je ongduldig bent, op de “ververs pijltjes” klikt, zal het kanaal zich automatisch vullen met deze data. De “ruwe data” zie je dan ook gevuld worden.
Bedankt voor deze extra info. Het automatisch laten vullen van een kanaal via een verbinding was/is duidelijk. Ook duidelijk dat je liever niet aan de ruwe data moet komen. Alleen in de beheer omgeving kun je zelf items per kanaal toevoegen. Bijvoorbeeld een afbeelding. Er komt dan ook netjes een button afbeelding/bestand kiezen. Bij andere items komt er bijvoorbeeld een veld met inhoud. Maar bij Youtube niet, dus hier is de verwarring ontstaan.
Heb het nu voor elkaar gekregen om via de app de link van Youtube video toe te voegen en deze dan evt. in de beheer omgeving aan te passen.
Ah, ik zie nu wat jullie bedoelen! Wij gebruiken de admin eigenlijk nooit om berichten of afbeeldingen toe te voegen. We doen dit in de app of via een externe bron. Zeker met de app als webapp (api.chrch.org/app) werkt dat prima en kun je geen fouten maken.
De admin gebruiken we hoogstens om storende typefouten te corrigeren of niet goed herkende hyperlinks toe te voegen.
mag hier een domme vraag aan toevoegen? Hoe maken jullie berichten met opmaak? Ik doe dit nu handmatig, met html commando’s zoals < b > en < a href > e.d. Maar het zou me niet verbazen als daar een makkelijkere methode voor is. Bij het invoeren van berichten in de admin panel zijn er geen opmaakknoppen. Bij bijvoorbeeld de beschrijving van een collectedoel staan die knopjes er wel. Zit daar een reden achter?
Menno, voor zover ik het begrepen heb, zouden url’s vanzelf als hyperlink aangemerkt moeten worden. Wanneer je in de app alleen een URL plakt, gaat dat goed, Wanneer er tekst bij zit, gaat dat niet altijd vanzelf. Ik weet dat Peter hier al wel eens mee bezig is geweest om dit te verbeteren. Hoe dat in de admin gaat, weet ik niet. Ik kom daar alleen om de <a href="" etc. toe te voegen als de URL niet herkend is
Toch vraag ik me af waarom je bij de collectedoelen een mooi invoerschermpje hebt met opmaakknoppen voor vet e…d., maar waarom dat er niet is bij nieuwsberichten - waar dat eigenlijk nog meer toegevoegde waarde heeft. Is daar nog eens wat aan te doen?
Hoe doe jij nu de opmaak van berichten? Ook met html codes of gebruik je geen opmaak?
Menno, ik denk dat dit in de loop van de tijd zo ontstaan is. In eerste instantie waren er alleen gewone kanalen. Berichten worden in deze kanalen onderaan geplaatst, net als bij sms, whatsapp, etc.
Later is er een nieuwskanaal bijgekomen, waar het laatste bericht bovenaan geplaatst wordt, net als bij bijvoorbeeld een websiteblog of email.
Waarom er geen opmaakmogelijkheden zijn weet ik niet. Dat weet @peterarends.
Wij gebruiken nieuwskanalen alleen met RSS feeds, dus wij hebben geen problemen met het ontbreken van de optie.
Kun je me dan een tip geven wel rss nieuwskanaal je gebruikt? Dus welek site of software gebruik je om de rssfeed te bouwen en nieuwe nieuwsberichten in te plaatsen?
Menno, de nieuwskanalen die wij gebruiken komen allemaal van Wordpress websites (onze eigen site en externe sites). Deze sites bieden gewoon standaard een RSS-feed aan (bijvoorbeeld: http://nijmegen.ngk.nl/feed/ ). Daar hebben wij niks speciaals voor opgetuigd.
ok, helder dank je. Ik loop er tegenaan dat dit een publieke site is, met leesbaar nieuws voor iedereen. We willen ook vaak nieuws plaatsen dat daar niet geschikt voor is, bijvoorbeeld dat iemand ziek is, of een oproep om een kaartje te sturen aan iemand etc. Die wil ik niet op onze publieke website, maar wel in chrchapp. Dus daar zou ik dan (als ik berichten met opmaak wil plaatsen) toch een eigen rss feed voor moeten maken, maar die zullen denk ik altijd publiek zijn.
ik puzzel nog even door, maar alle tips zijn welkom!