Wie wil zijn ervaring met chrch app met ons delen?

Onze gemeente overweegt op dit moment een overstap van de App Protestant naar de chrch app. Alvorens een definitief besluit te nemen horen wij graag ook ervaringen/bevindingen van huidige gebruikers van de chrch app.

  • Hoe bevalt het gebruik van de app binnen de gemeente?
  • Gebruiken jullie ook het besloten gedeelte binnen de app en wat zijn de ervaringen hiermee?

Alvast bedankt voor het meedenken! (Reageren via dit platform kan maar als het makkelijker is om even te bellen hoor ik dat ook graag.)

Corwine

@mirandahoff jullie zijn overgestapt van Protestant en gebruiken chrch nu al een tijdje. Heb jij misschien gelegenheid je ervaringen te delen?

@mirandahoff hoi Miranda. Wij komen niet van de app Protestant, maar zijn sinds afgelopen zomer live met de chrch app. Juist het afgeschermde deel voor leden heeft voor ons een grote meerwaarde. Het verbindt de leden veel meer. Wanneer je specifieke vragen hebt, laat ze gerust weten. en misschien geeft dit achtergrondartikel je ook meer informatie.

Hoi, ontzettend bedankt voor je reactie en het delen van het artikel. Boeiend om te lezen en het onderstreept voor mij de meerwaarde van de app. Ik ben nog even benieuwd of het onderhoud van de app veel tijd vraagt en wie/hoeveel mensen binnen de gemeente hierbij betrokken zijn.

@mirandahoff We hebben een clubje van 4 handige personen, waarin we de verschillende elementen verdeeld hebben. Eén is verantwoordelijk voor de ledenlijst en integratie (import) in de app. Eén is verantwoordelijk voor de collecte’s en iDeal (Mollie) koppeling. De derde is verantwoordelijk voor het rooster en de inrichting hiervan. De laaste is verantwoordelijk voor het geheel en de uitrol en communicatie in de gemeente.

Mijn ervaring is dat wanneer je eenmaal de inrichting geregeld hebt, het onderhoud erg meevalt:

  • Onze roostermaker maakt nu het rooster in Google docs, ipv in een Excel sheet, dit levert dus geen extra werk op. De overige agenda items komen automatisch in de agenda via een ical koppeling.
  • De scriba doet de ledenadministratie, en zolang we de API integratie nog niet hebben (Conscribo), is het wat extra werk om de ledenexport te importeren in de app. Dit is een beetje afhankelijk van het aantal mutaties.
  • Wanneer er een collecterooster is, is het een kwestie van inlezen. En af en toe de penningmeester voorzien van een uitdraai van de digitale giften.
  • De kanalen zijn bij ons zelfvoorzienend: het komt of vanuit onze eigen website of vanuit een andere website via RSS. De preekgemist komt ook automatisch vanaf de website in de app. Daarnaast zijn er wat chat-achtige kanalen, die je een beetje in de gaten moet houden (modereren).

Al met al: behalve de ledenlijst import momenteel, kost het ons nu weinig extra tijd.

Wij zijn in juni 2017 met de pilot gestart en waren in september 2017 live. We hebben de app geintroduceerd tijdens ons startweekend, waardoor we direct een goede start hebben kunnen maken.

Heb je hier wat aan?

Ja zeker! Dit is waardevolle achtergrondinfo die ik graag deel met de andere betrokken gemeenteleden. Mochten we gaandeweg het proces nog tegen vragen aanlopen dan ben ik zo vrij om weer bij je aan te kloppen :slight_smile:
Goed weekend!

1 like

Dag @Corwine Sorry voor mijn late reactie, ik was vorige week offline. Wij (Grote kerk Hilversum) zijn inderdaad overgestapt van de app Protestant naar de app Chrch. En ik moet zeggen: dat hebben we juist gedaan vanwege het besloten gedeelte. We merkten dat het open aspect van een app in de praktijk weinig functioneel is, omdat alleen betrokken gemeenteleden (en inmiddels ook wat minder betrokken leden) een app van de kerk installeren.

Wat wel belangrijk is voordat je begint met de app: zorg dat je van alle gemeenteleden een eigen emailadres hebt geregistreerd in je ledenregistratiesysteem. Dat is namelijk een voorwaarde om inlogrechten per persoon te kunnen toekennen in de app.

We maken heel veel gebruik van de ledenlijst (en soort smoelenboek met daarbij de contactgegevens van iedereen) en van het kanaal ‘gemeenteberichten’ waarin we pastoraal nieuws delen. Wij maken nog geen gebruik van de digitale collecte/giften, maar ik heb al wel gezien dat dit bij Chrch een heel mooi systeem is waarbij je flink wat bankkosten bespaart t.o.v. de app Protestant.

Wij hebben de Google Sheet met alle activiteiten opengesteld voor alle gemeenteleden die verantwoordelijk zijn voor een kring, vereniging, commissie of activiteit. Deze sheet wordt elke nacht opnieuw ingelezen door de app, waardoor de agenda van de app dagelijks actueel en goed gevuld is. Het mooie van de agenda is dat de leden die zijn ingelogd op de app ook altijd kunnen zien wie er een rol heeft bij de activiteit (contactpersoon, spreker, gastvrouw/-heer, …) en als je zelf een rol hebt zie je dat in een oogopslag.

De ledenlijst werken wij elk kwartaal handmatig bij. Dat werkt hier beter dan automatisch inlezen, omdat wij de meeste mensen wel kennen. Mensen kunnen ook zelf hun eigen adresgegevens wijzigen. En daarmee hebben we al aardig wat wijzigingen en aanvullingen vanuit de app kunnen doorvoeren in LRP, die we anders niet hadden doorgekregen.

Ik ben al met al heel tevreden over Chrch. Ik ben zelf niet heel technisch, meer communicatief. Maar bij de installatie en koppelingen van de technische zaken word je goed geholpen door Peter en door de community, en ik merk ook dat veiligheid en privacy van alle gegevens heel hoog in het vaandel staat van de ontwikkelaars. En dat is voor ons wel een voorwaarde om er gebruik van te (blijven) maken.

Hopelijk heb je hier wat aan?

1 like

ha,

wij (rijnwaarde) gebruiken de app nu een klein half jaar. En dat gaat supergoed. Iedereen is er blij mee, vooral de adresboek en de agenda. digitaal collecteren is nu steeds meer in gebruik. App is prima. Nog niet perfect :slight_smile: enkele keer wel eens een klein dingetje, maar nooit iets onoverkomelijks.

groeten, Menno

Ha Menno, dank voor het delen van je ervaring, dit soort info helpt ons bij het nemen van een besluit. Fijne dag, Corwine

Ha Miranda, ja zeker! Je info is zeer waardevol, met name omdat onze gemeente de overstap naar chrch app overweegt specifiek vanwege het besloten gedeelte. We willen graag in een besloten omgeving privacygevoelige informatie kunnen delen en ook online gemeente kunnen zijn. Heel fijn dat je zo uitgebreid gereageerd hebt op mijn vraag en mochten wij gaandeweg nog tegen zaken aanlopen dan ben ik zo vrij om nog eens bij je aan te kloppen.

Fijne dag,
Corwine

Goedemorgen, onze kerk orienteert zich momenteel op het gaan gebruiken van een App, en ook ik ben op zoek naar ervaringen en “best-practices”. Wie zou er voor openstaan om een keer te bellen of ons langs te laten komen voor een gesprekje? Altijd nog fijner dan heel veel typen :slight_smile:

@mgvanmiddelkoop Martin, je bent van harte welkom in Nijmegen… of een belletje. Stuur maar even een persoonlijk bericht via dit forum.

Beste Eelco, ook al zit ik in de ICT, ik mis even de PB functie. Ik zou graag sowieso even willen bellen een dezer dagen, PB je mij met je telefoonnummer svp?

Martin