youtube verbinding

Bug of feature request? Geen idee.
Betreft het 'prikbord.

Als je een youtube verbinding koppelt aan een prikbordkanaal… dan wordt de youtube thumbnail niet automatisch het prikbord afbeelding. Zie screenshot. Als je daarna handmatig met veel gedoe de afbeelding erin plaatst door deze handmatig toe te voegen, en de verbinding opnieuw gaat synchroniseren, verdwijnt de afbeelding wederom en ben je dus terug bij af. Of chrch plaatst er gewoon leuk een 2e item onder… opnieuw zonder afbeelding. Is dit te optimaliseren?
image

Indien antwoord op mijn vraag negatief zou zijn… Ik zou ook geholpen zijn met informatie of het op één of andere manier via een ‘verbinding’ mogelijk is een afbeelding in een prikbordbericht gekoppeld te krijgen. Moet de feed dan een bepaalde metaveld naam krijgen? En welk type of variabele moet dat dan zijn? Of is het prikbord hier per definitie niet op ingericht? Is er enige verbinding die matched met aan prikbordkanaal? Moet ik dan wellicht voor rss kiezen ipv youtube, of een andere variant?

Hier moet ik (later) even induiken, in principe zou de afbeelding gewoon weer gegeven moeten (gaan) worden.

Misschien een aanwijzing, ik zie dit probleem vermoedelijk ook geregeld (plaatje helaas te klein om te vergelijken): Volgens mij heeft dit de volgende oorzaak: Een nieuwe YT-video heeft nog niet direct een automatische thumbnail. RSS-feed verwijst daardoor in het begin naar een ‘leeg’ plaatje. Na verwerking van de video, wordt dat plaatje vervangen door een thumbnail, maar naam (‘hqdefault.jpg’ en dus de link) blijft precies hetzelfde. Wanneer je app-cache leegt en daarna weer de feed opvraagt, staat het juiste plaatje erbij.
Ik vermoed daarom dat het een cache verhaal is van de app.

De test is uitgevoerd met meerder bestaande video’s die hun afbeelding al hadden. Wat je zegt klopt, maar dat is een fractie van een minuut tot hooguit enkele minuten. Doordat de app niet real time synchroniseert is de kans dat je precies op dat moment via een verbinding de video in de chrch app binnenhaalt klein. Tenzij je het ‘handmatig’ en nog tijdens het verwerken van de video doet, maar bij de tests die uitgevoerd zijn was dat niet het geval. Een video die door YouTube nog niet verwerkt is wordt overigens helemaal niet getoond in de feed, dus dan doet het probleem zich ook niet voor.

@hans, dank voor deze aanvulling. Ik vergat te vermelden dat ik de rss-feed zelf opbouw met een script dat alleen de laatste 12 video’s toont (wij werken met verborgen video’s op YT). Met dat script zet ik niet-verwerkte video’s alvast in de feed. Voordeel daarvan is dat ook livestreams al in de feed komen, maar nadeel is blijkbaar dat thumbnail-probleem.

1 like

Op basis van welke methode tonen jullie de ‘verborgen’ youtube video’s? Gebruik je googleapis.com of een andere methode? Of is er een Youtube feed die je hiervoor gebruikt en zelf aanpast? Het lijkt me wel goed om de ‘beste praktijkvoorbeelden’ op deze community ook met elkaar te delen. Ik heb ook iets in elkaar gezet maar omdat ik geen enkele reactie ontving ben ik bang dat ik te ver bij de behoefte van anderen af zit of dat het aanmaken van een google api key een te grootte drempel is voor sommigen. Nu ik lees dat jullie iets soortgelijks hebben opgezet ben ik toch wel nieuwsgierig naar de manier waarop dat gedaan is.

Ik heb het met een Google-script gedaan dat achter een spreadsheet hangt. Ik had al eerder een paar scripts gemaakt, waarmee ik dingen regel m.b.t. de uitzendingen (zoals klaarzetten van de verborgen stream op de website n.a.v. een afspraak in een Google-agenda) en daar heb ik dit gewoon aan toegevoegd.
Zo’n script werkt erg gemakkelijk omdat je eigenlijk alleen het script even toestemming moet geven om bij je YT-data te komen. Ik heb ook wel dingen met een google-api gemaakt, maar dat werkt, althans m.b.t. toestemmingen, lastiger dan deze manier. Voor zo’n script hoef je namelijk niet te werken met sleutels e.d.
Lijkt me prima om dingen te delen, maar omdat er altijd vragen over komen, zou ik dat delen graag beperken ‘op verzoek’. Dit forum is, voor zover ik weet, volledig openbaar toegankelijk