chrch app update 2024-1

De nieuwe versie van chrch komt in zicht. Het is meer werk dan gedacht, vandaar dat het behoorlijk lang heeft geduurd. Door achterliggende frameworkupdates en - wissels moest een deel opnieuw opgebouwd worden.

Er zijn een aantal dingen al toegevoegd:

  • fotoalbums;
  • bulk verwijderen in de admin zodat je snel meerdere gebruikers, items, etc. kunt verwijderen;
  • ondersteuning voor passkeys zodat gebruikers eenvoudiger en veiliger in kunnen loggen (in de browser op dit moment);
  • er is een vast blok (sticky) op het homescherm waar je informatie kunt delen (linken naar live uitzending bijvoorbeeld);
  • je kunt een icoon in het menu plaatsen en die linken naar de live uitzending.

En verbeterd:

  • items in kanalen die niet meer verspringen;
  • een eenvoudigere registratie/loginflow;
  • een aantal dingen zijn eenvoudiger te vinden via “account”;
  • homeschermblokken zijn beter over het (desktop)scherm verdeeld;
  • filteren, paginering en zoeken is eenvoudiger geworden in de admin;
  • groepen: kanalen en gebruikers worden daar beter geĂŻntegreerd weergegeven.

De nieuwe versie kun je testen op demo-preview.chrch.app in plaats van demo.chrch.app, ook kun je -preview toevoegen aan je eigen chrch-adres om 'm te bekijken.

Omdat het achterliggende framework voor de opmaak is aangepast van Bulma naar TailwindCSS, gaat de opmaak die je zelf in de admin hebt toegevoegd waarschijnlijk grotendeels verloren. Als je me laat weten wat je nodig hebt, voeg ik dan toe zodat je de opmaak naar wens kunt maken.

De Android- en iOS-versie volgen. Eerst testen we de browserversie omdat die eenvoudiger te updaten is.

Als je het leuk vindt om te testen, van harte welkom. Er zitten nog fouten in en het is fijn als we die er samen uit kunnen halen. Als je wilt wachten op een versie die minder fouten bevat, snap ik dat natuurlijk ook. :slight_smile:

1 like

Wat is er veel gebeurd, mooi om te zien! Via dit bericht wil ik feedback geven, wellicht kun je er iets mee.

Een bevinding (geen opmerking)
Als je met testen de live button al in je start menu plaatst, verschijnt hij ook al in de bestaande app. Hij werkt echter niet
 (er volgt een foutmelding). Niet erg
 gewoon na testen weer even uitzetten totdat de nieuwe versie live is.
image

image
De functionaliteit zit er niet in, ik meen ooit eerder wel door diverse mensen gevraagd is, of het misschien mogelijk is om van de items welke in het menu in de App (klein scherm) (onderin zichtbaar zijn, de volgorde te kunnen kiezen? Als zou ik, als ik heel eerlijk ben, voor mezelf wel dingen willen toeveoegn, maar niks durven wegstrepen
 dus of ik het ga gebruiken, vermoedelijk niet.

Blijkbaar kan het: ‘infoblok op home’ kan uit en aan gezet worden via instellingen. Daarom de vraag
 kan het blok ‘collectes deze week’ ook uit en aan gezet worden wellicht? Tenslotte kun je al geven via de button ‘geven’.

image

De items op het home scherm valt de transparantie me meer op dan voorheen. Het oogt vrij druk
 veel drukker dan de oude app. Als je de achtergrond achter de tekst ziet staan, is de tekst minder goed leesbaar. Ik kan dit nu alleen testen in de webversie van de App. Me viel nu pas op dat de items om en om transparant zijn
 en dat dit niet is gewijjzigd. Maar als je dus het ‘infoblok op home’ aan zet, verschuift alles, en toen werden teksten van de agenda ineens minder goed leesbaar. Ik denk dus dat de werking nog gelijk is aan voorheen, maar de weergave beïnvloed wordt door de extra’s die worden toegevoegd.

De items welke op het homescherm getoond worden (zoals bijvoorbeeld berichten van het prikbord) worden getoond incl. voorvertoning van thumbnail van de pdf of voorvertoning van de afbeelding die in het bericht zit. Mij valt op dat bij afbeeldingen deze in de breedte 100% weergegeven wordt, waar dit voorheen ‘passend’ werd gedaan. Is dat bewust? Zie onderstaande screenshot, links is nieuw, rechts is hoe het was.

De css is gewijzigd gaf je aan. Ik mis wel dingen waar we eerst gemak van hadden, o.a.:

image
Zo onrustig als bij het aanklikken van het menu steeds alles verdwijnt
 daarom gebruikten we deze.


Met deze code kon ik voorheen een embed iframe 100% in de breedte van het scherm tonen. In de nieuwe versie van de App werkt het niet meer en is de embed vertoning ca 60% van de breedte van het scherm.

Het was een leuke tool om met CSS de buttons onderaan, die bij ons standaard blauw zijn (dat werkt nog) per stuk te kunnen aanpassen. De Geven button groen maken, of rood, en de Home button afwijkend, zorgde voor een betere herkenbaarheid.


Nu kun je nog titels in de agenda een kleur geven
 die code werkt nu niet meer.
image

image
Voorheen kon je de groepsnaam van een kanaal in een groep verbergen.

image
Voorheen kon je het TABblad Leden verbergen in groepen. Hierdoor kun je groepen gebruiken voor bepaalde doelgroepen, maar is er geen zicht op wie er allemaal in zitten. Soms is dat niet relevant en voldoende als de admin daar zicht op heeft.

image
Titels in kleur op het homescherm, wel zo fraai.
image

Voegt die letter van het alfabet in de ledenlijst iets toe? Die was er voorheen nooit.
image
Ik vind het jammer
 want als wij filteren op ‘jeugdwerk’ krijg je alle jeugdleiders ineens in Ă©Ă©n overzicht te zien. In de nieuwe versie staan er dan ineens alleem letters tussen
Hieronder een voorbeeld, rechts hoe het was, links de nieuwe versie

En een wens
 (ik begrijp als die niet gehonoreerd wordt) maar ik vind het heel verdrietig als mensen hun profiel voor anderen verbergen in de App en zelf wel bij andere kunnen kijken. Zou toegevoegd kunnen worden dat de admin aan mensen handmatig de rechten ontzegt om de ledenlijst te raadplegen? Bijvoorbeeld o.v.v.: u heeft geen toegang tot de ledenlijst, neem contact op met de beheerder.
Wellicht zou er in de admin omgeving voor de gebruikers een vinkje uit gezet worden vergelijkbaar met wat er nu is voor ‘kanalenredacteur’?


Dat zou dan iets moeten worden van: Dit lid heeft toegang tot de ledenlijst (en dan een vinkje)
Het kan ook in andere gevallen handig zijn als je de ledenlijst kunt uitzetten voor bepaalde gasten
 die wel graag de app gebruiken, en niet genoeg hebben aan gastentoegang
 maar toch niet de AVG informatie van de leden mogen inzien.

Toegevoegd:


Het bewerken van de gemeentegids middels de broncode werkt niet. Na drukken op de <> verschijnt niet de bestaande tekst, maar mag je opnieuw beginnen?

1 like

Dank voor al je feedback, @hans! Ik ga ermee aan de slag en koppel het weer terug.

1 like

Klopt dank, ben ik mij van bewust.

Volgorde veranderen kan ik toevoegen als anderen dat inderdaad ook interessant vinden. Items aan het menu toevoegen is weer een ander verhaal.

Dat kan in theorie toegevoegd worden. Maar ik ben bang dat er weinig gebruik van gemaakt zou worden.

Ik denk als je de app opnieuw laadt, dan is die 100% transparantie weg. Dan is het weer om en om met een beetje transparantie afgewisseld met helemaal wit. Mocht ik het fout hebben, laat het gerust weten.

Deze weergave is gelijk met die in de kanalen. En die heeft deze vormgeving gekregen zodat de afbeelding altijd even groot is waardoor de items in de kanalen niet meer verspringen. In principe kan dit nog verbeterd worden, ik moet alleen even kijken wat dan wijsheid is.

In principe is er nu de class .backdrop waar je iets vergelijkbaars mee kunt doen.

Hier heb ik op dit moment geen oplossing voor. Wellicht is het op te lossen door standaard TailwindCSS classes te gebruiken. Wat is de broncode die je nu gebruikt?

Dit zou weer moeten kunnen.

Je kunt nu kleuren geven met de class-naam .field-label

Dit zou eigenlijk nog moeten kunnen. Misschien gaat het niet goed in de css hiĂ«rarchie. Wellicht ‘body’ voor de regel zetten.

De classnaam hiervoor is nu .tab-button-members en zo is ie als het goed is aan te passen.

Die classnaam is inmiddels .home-title geworden.

Die voegt iets toe als je door de lijst scrollt, maar niet als er een kleine selectie is gemaakt. De letters verschijnen nu alleen nog maar als er meer dan twintig resultaten zijn.

Ja in theorie kan dat, als er anderen zijn die hier ook behoefte aan hebben.

Zou inmiddels weer moeten werken.

On Hold dus
? Voor mij prima. Zeker in combinatie met het nieuwe ‘infoblok’ op het homescherm, verschuift de rest van de informatie dan wel ver naar beneden toe. Vandaar dat het me logisch leek ook dit onderdeel te kunnen uitschakelen. Maakt verder niet uit.

Klopt.

Ik begrijp het issue. Ik kijk even aan, zal ook niet bij elk type afbeelding een probleem zijn vermoed ik.

Je overschat mijn css kennis. Hopelijk heb je een werkende code voor me die ik kan gebruiken?

.embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }

Werkt nog niet bij ons.

lukt me ook niet.

Lukt me ook niet

Wat fijn, dank voor de aanpassing!

Kan ik hier een stemming voor aanmaken? Moet ik deze wens dan in feature-requests plaatsen?

Gemeentegids lijkt opgelost, dank.

Excuus @hans, css werd ook niet goed geladen
 Deze werken inmiddels voor mij:

.button-home, .button-home .c-icon{color:black;}

.backdrop{background-color:transparent;}

.home-title{color:#ff0}

.field-label{color:#0f0}

.group_name{display:none;}

.tab-button-members{display:none;}

/*optioneel, zou automatisch geladen moeten worden */
.aspect-video {aspect-ratio: 16 / 9;}

Youtube inframen lukt mij zo:

<iframe class="aspect-video w-full relative" src="https://www.youtube-nocookie.com/embed/X-iTwIXQVBU?si=tNogKf7GIWq8jrdP" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

Dank je. Volgens mij werkt alles.

Wel een manco in de code voor de gemeentegids. Als je in de gemeentegids een iframe code toevoegt
 dan is die code en het resultaat niet zichtbaar in de ‘admin>instellingen>gemeentegids’. Het werkt wel, maar zodra je iets anders toevoegt of aanpast aan de gemeentegids, ben je de code dus weer kwijt.
Dit was voorheen (chrch 2) ook al zo, echter toen bleef de code wel zichtbaar als je de gemeentegids via de broncode aanpaste. In de nieuwste versie is de code ook in de broncode niet meer zichtbaar. Is dit te veranderen?