Aankondiging chrch2

Beheerders die in chrch als contactpersoon zijn ingesteld hebben een mail ontvangen die linkt naar deze pagina.

Na een aantal maanden testen in betatest chrch2 is het bijna zover. In de week van 5 april hopen we chrch2 te lanceren. Er zijn een aantal dingen die anders of niet meer werken, zie daarvoor (breaking) changes chrch2.

Naast veel kleine verbeteringen zijn er twee grotere onderdelen toegevoegd, namelijk een groepenfunctie en de mogelijkheid om te reageren op reacties. Standaard staan deze onderdelen uit, je kunt ze activeren in de nieuwe admin (de beheeromgeving is onderdeel geworden van de app).

chrch is grotendeels opnieuw opgebouwd. Dit zorgt, naast veel voordelen, mogelijk voor bugs en eenmalige andere onhandigheden. Gebruikers die de app bijvoorbeeld updaten, zullen opnieuw in moeten loggen. Een deel van hen zal een nieuw en veiliger wachtwoord moeten instellen. Hou daarom als beheerder rekening met vragen om ondersteuning van leden.

Je kunt de nieuwe versie van de app op de volgende manieren testen met jullie eigen chrch-omgeving:

Vragen of opmerkingen?

Past het niet in bovenstaande onderwerpen, plaats hier gerust een reactie.

2 likes

Ik heb deze mail niet ontvangen, ook in de ongewenste mail kan ik deze niet vinden. Weet niet of ik toevallig de enige ben?

Tot wanneer blijft er nog support voor chrch1 (ik ben tenminste aan dat die uiteindelijk offline gaat)?

Nog een extra vraag: hebben jullie misschien ook iets van promotie (flyer-achtig iets bijvoorbeeld) om de nieuwe versie aan te kondigen, zodat we die in de communicatie naar de gemeente kunnen gebruiken?

Die is gestuurd naar d**@… en niet gebounced.

chrch1 blijft voorlopig ondersteunt als je de app niet update, wil je dat we een specifieke datum noemen? De webversie gaat online als chrch2 live is.

Vanuit de stichting is er geen materiaal, maar wellicht vanuit de community?

2 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: betatest chrch2

@peterarends
Nee, je bent niet de enige… ik heb hem ook niet ontvangen… kan deze mail alsnog verstuurd worden naar mij?

Is je e-mailadres in chrch goed, ik krijg deze melding:

5.0.0 Address does not exist

Zou dit moeten zijn: ***

Nogmaals gestuurd en nog niet gebounced.

Ik krijg van een iPhone gebruiker bericht dat versie 2 geinstalleerd is. Kan dat? Op mij Android nog niet.
Deze gebruikers heeft in het verleden overigens met testflight getest… maar hij meld me wel heel duidelijk dat versie 2 nu echt geïnstalleerd is. Dan zal dat wel zo zijn vermoed ik.

Alleen via Testflight zou chrch2 beschikbaar moeten zijn.

ik heb op android telefoon beta versie gezet. Ik heb een tweetal vragen ivm voorbereiding van communicatie richting de gemeente.
Klopt het dat ik daar nog niet een mogelijkheid zie voor een groepenfunctie?
Wordt de app “automatisch” vernieuwd of is het de bedoeling dat gemeenteleden dit zelf installeren?
Dank alvast voor jullie reactie en jullie werk. Heel fijn om deze verbeteringen te zien.
Groet, Nienke

@Nienke zie ook de aankondiging:

De apps op iOS en Android moeten worden geüpdatet door de gebruiker, in sommige gevallen zal dat misschien automatisch gaan (als dat aangezet kan worden). De online versie wordt automatisch geüpdatet.

1 like

Een bericht is samengevoegd naar een bestaand topic: betatest chrch2

Inmiddels heb ik chrch2 via de app stores kunnen installeren, ze lijken live te zijn. Ook verwijzen de oude versies nu door naar de nieuwe (https://mijn.noorderkerk.org en https://api.chrch.org bijvoorbeeld.) Ook krijg je een melding op het moment dat je de oude admin wil gebruiken.

Ik stel voor om voor nu https://community.chrch.org/t/betatest-chrch2 te blijven gebruiken om feedback te geven.

1 like

Die had ik niet aan zien komen… de oude admin er volledig uit… Ach, het is wel ‘de beste manier om te leren’. Ik zal de ‘ruwe data’ gaan missen voor mijn YouTube posts. Verder gebruikte ik de admin weinig meer.

1 like

De afgelopen 24 uur waren er meer dan vier keer zoveel ingelogde chrch2 gebruikers als chrch1 gebruikers. Meer dan 1000. Dat is hoger dan ik had verwacht. Ik ben benieuwd hoe het zondag is.

Hopelijk valt bovenstaande mee.

Vraag: Kunnen we op een veilige manier na bijvoorbeeld ook 1 of 2 weken na lancering een overzicht krijgen welke leden/gebruikers nog gebruik maken van chrch1? We kunnen dan persoonlijke ondersteuning bieden aan die leden om hen bij de update van chrch1 naar chrch2 te begeleiden. Pas als alle gebruikers over zijn willen we de extra functies gaan gebruiken namelijk.

Ik heb tot nu toe van 2 mensen ondersteuningsvraag gehad. 1 Persoon had hulp nodig bij het wachtwoord… het probleem was dat de code via e-mail niet aankwam (ook niet in spam). Ik heb hen gewoon een tijdelijk veilig wachtwoord gestuurd die ze zelf konden veranderen. (ging vrij eenvoudig) en een 2e persoon met een windows PC waarvan de link niet meer werkte. Allebei ging vrij eenvoudig… De impact valt mij tot nu toe erg mee.

1 like

Nou dat is nog best lastig. Het gebruik van chrch2 is niet terug te herleiden naar een specifieke gebruiker. Die data wordt gepseudonimiseerd. We zouden het alsnog bij kunnen gaan houden, maar dat doe ik liever niet in verband met privacy. chrch1 is makkelijker te herleiden (daar waren de statistieken wat uitgebreider ook), maar dat sluit niet uit dat diegene niet inmiddels chrch2 ook al gebruikt. Mja, wat is handig.