Groepen in chrch2

chrch2 heeft een groepenfunctie. Dit is de werking zoals ik voor nu zie:

  • Gemeenteleden kunnen zelf groepen aanmaken.
  • Het gemeentelid dat de groep aanmaakt, wordt groepsbeheerder.
  • Een groepsbeheerder kan groepsleden toevoegen.
  • Een groepsbeheerder kan kanalen binnen een groep aanmaken.
  • Een gemeentelid kan verzoeken om groepslid te worden.
  • Een groepsbeheerder kan het verzoek van een gemeentelid goedkeuren en zo toegang geven.
  • Een groepsbeheerder kan andere groepsleden groepsbeheerder maken.
  • Een groepsbeheerder kan andere groepsbeheerders gewoon groepslid maken.
  • Een groepslid kan groepskanalen bekijken.
  • Een groepslid kan items plaatsen in groepskanalen.
  • Een groepsbeheerder kan items verwijderen en wijzigen binnen groepskanalen.
  • Een groepsbeheerder kan leden verwijderen uit de groep
  • Een chrch-beheerder kan alles dat een groepsbeheerder ook kan.

Omdat er (nog) geen verfijnde rechten ingesteld kunnen worden voor beheerders, zijn de groepen nu dus helaas nog niet geschikt voor vertrouwelijke zaken. Iedereen die beheerder is, kan alles zien.

Als gemeente ben je verantwoordelijk voor de inhoud van de chrch-app, dus vandaar dat een beheerder bij een groep kan.

De mogelijkheid om zelf groepen aan te maken is wat mij betreft handig omdat (wijk)groepen, commissies en teams dit op die manier zelf kunnen regelen.

Toekomst
In een later stadium kunnen bepaalde rechten wellicht aan een groep gekoppeld worden. Stel er is een groep diaconie, dan zou iedereen in die groep de collectes kunnen bewerken en een Excel met de gaven kunnen exporteren.

Op termijn zouden er ook agendaitems in een groep geplaatst kunnen worden.

Opmerkingen, vragen en/of suggesties?

2 likes

Het laatste bolletje beantwoordde de vraag die ik als eerste had :wink:

Blijft nog Ă©Ă©n theoretisch vraagje over.
[STEL] Groepsbeheerder [1] doet een stapje terug, maar blijft lid van de groep. Moet hij eerst verwijderd worden door degene die hij als nieuwe groepsbeheerder [2] heeft gemaakt, die vervolgens [1] weer toevoegt als gewoon lid. Of zou [2] simpelweg de rechten van [1] kunnen beperken?

Dank voor het meedenken @pgneede.

Yes, heb ik toegevoegd aan het lijstje ook.

1 like

Peter, de vragen die ik heb is
 hoe zie je de groepen, en hoe worden deze geïntegreerd in de App? De functionaliteiten zoals je ze omschrijft lijken aan te sluiten bij een behoefte die er is, maar de manier waarop die ingevuld is zal het succes bepalen. Ik probeer het voor me te zien, maar dat lukt me niet helemaal. Ik zal desondanks de vragen even concreet neer te zetten hieronder:

  • Is duidelijk te zien wie groepsbeheerder is wie de groep heeft aangemaakt?
  • Kan een gemeentelid in de App alle groepen zien? (dat zou moeten, want hoe kan men anders zichzelf aanmelden voor een groep?)
  • Wordt zo’n overzicht met groepen niet erg onoverzichtelijk als je meer dan x groepen krijgt? Waar wordt dit overzicht met groepen ingepast
 en is het nog mogelijk om groepen met subgroepen te maken, niet qua rechten maar vooral qua aanbod / lijstoverzicht? Dus dat je groepen krijgt in de vorm van onderstaande structuur
    . o Bijbel/gebedskringen
    . . . o Kring a
    . . . o Kring b
    . . . o Kring b
    . o Jeugdwerk
    . . . o Creche
    . . . o Jeugdclubs
    . . . o Catechisatie
    . o Etc

Voor mij zou het prima zijn als alle groepen ‘verborgen’ zijn voor iedereen en pas zichtbaar worden zodra iemand lid is van een groep. Of optioneel een vinkje ‘verborgen’ of ‘niet verborgen’ in de groepsinstellingen
? Dit geeft wel een conflict met wat jij aangeeft ‘een gemeentelid kan verzoeken om groepslid te worden’. Het is denk ik best handig als vertrouwelijke groepen ook fysiek verborgen kunnen worden voor niet-groepsleden
 waarom zou je gemeenteleden in hun overzicht steeds ‘diaconie’ en ‘kerkvoogdij’ laten zien terwijl er maar x personen vanuit de gemeente daadwerkelijk in de diaconie en kerkvoogdij kunnen deelnemen?

De toekomstige opties zijn echt heel erg aantrekkelijk. Zoals de agenda integratie en rechten aan een groep koppelen. Als beheerder heb ik nu soms de handen vol aan de agenda
 het zou prettig zijn als mensen in de groep ‘jeugdwerk’ zelf de jeugdwerkmomenten in de agenda kunnen zetten.

Tot slot nog een vraag

Met het instellen van de ‘groepen’, blijven in chrch2 dan ook de ‘kanalen’ nog beschikbaar, of zie je de groepen als een vervanging daarvan?
Is het mogelijk om de bestaande kanalen (waar alle leden dus feitelijk van alles in kunnen posten’) een soort review functionaliteit in te bouwen, zodat een chrch beheerder nog even een vinkje moet zetten bij ‘publicatie’ waarna het bericht pas daadwerkelijk gepubliceerd wordt? Bij groepen is een reviewfunctionaliteit overbodig, omdat dit feitelijk een soort ‘groepschats’ zijn, klopt dit?

Dank @hans, ik probeer je vragen te beantwoorden.

Situatie nu is dat je nadat je lid bent geworden kunt zien wie beheerder is en wie niet. Er is wat voor te zeggen om te tonen wie de beheerders zijn voordat je lid bent.

Op dit moment wel, maar kan natuurlijk anders.

Subgroepen zit er voor nu niet in, maar dat of categorieĂ«n zijn wel een mogelijkheid als daar daadwerkelijk behoefte aan zou zijn. Voor nu kun je het met de naamgeving afvangen. “Jeugdwerk - Creche”, etc.

Voor groepen verbergen is wat te zeggen. De beheerder heeft dan heel duidelijk de verantwoordelijkheid om anderen toe te voegen en zo voorkom je wachten op elkaar (“meld je jezelf even aan?”). En zo hou je makkelijker overzicht. Al zijn er groepen waar je duidelijk bijhoort (Kring a of diaconie) en groepen waar je misschien wel aan zou willen haken (20ers + 30ers, Paasbrunch, etc.). Dat aanhaken zo je denk ik wel zo eenvoudig mogelijk moeten maken. Transparantie vind ik zelf een belangrijke, maar ik weet dat niet iedereen er zo over denkt.

Groepen is een aanvulling, kanalen zonder groepen blijven in principe gewoon bestaan.

Laten we die discussie hier voeren :slight_smile: Moderatie berichten

Ik ben chrch2 en groepen aan het doorgronden. Ik heb vooraf even 2 vragen:

  • Ik zie in de admin geen mogelijkheid om groepen aan te maken of op te zetten. Er is alleen "Pastorale eenheid / Familie"als groep. Klopt dat?

  • Kun je van een lid zien in welke groepen hij zit? En welke leden in een bepaakde groep zitten?

Je kunt in de admin inderdaad geen groepen aanmaken en je kunt (nog) niet zien in welke groepen een gebruiker zit.

Hint: Wellicht kun je, in de admin omgeving, de oude ‘familiegroepen’ een andere naam geven, om verwarring met ‘groepen’ voor kanalen en chat te voorkomen in de admin omgeving.

Klopt het dat -sinds een paar dagen- alleen in de testkerk omgeving nog op groepen getest kan worden?

Dat zou mooi zijn, want dat zou betekenen dat er vorderingen gemaakt worden bij het inrichten van de admin omgeving :wink:

Het zou fijn zijn als er in kanalen de mogelijkheid komt dat ‘leden niet kunnen bijdragen’ maar groepsbeheerders wel.

2 likes

Hallo Peter,

kan ik ergens een introductie/handleiding lezen/krijgen over de groepen? Ik begrijp niet wat precies de werking/functie is. Wij werken hier tot nu toe nog niet mee. Wat kan je precies met een groep? Is het mogelijk om elkaar hierin berichten te sturen? Zijn er verschillen in een Reguliere groep of een pastorale eenheid?

Alvast bedankt.

Gr, Freek Bakhuis.

Dank voor je vraag @Freek, de documentatie is nog niet compleet maar ik heb inmiddels een begin gemaakt: Groepen - chrch. Je kunt er ook mee experimenteren in de demo- of testkerk. Geeft dit meer duidelijkheid of roept het verdere vragen op?

Misschien is het al eerder gevraagd, maar bij ons zien beheerders prikbordberichten en documenten van groepen waar ze geen lid van zijn. Dat zou toch niet zo moeten zijn?

Zie het eerste bericht:

Hallo Peter
Inmiddels weer een paar maanden verder

Kan ik als beheerder een groep pastoraat aanmaken en de ouderling beheerder maken en mijzelf er uit verwijderen? Zodat ik als beheerder niet de inhoud kan lezen van de groep pastoraat?
Alvast bedankt, Ingeborg

Nee Ingeborg helaas blijf je alles kunnen zien, ook al zou je uit de groep verwijderd worden (omdat je chrch-beheerder bent).

Wat ik inmiddels wel heb bedacht is het volgende: iedere chrch-beheerder kan alle groepen zien, behalve als er een groepbeheerder wordt ingesteld die ook chrch-beheerder is, dan krijgen de andere chrch-beheerders geen toegang meer. Dat zou al wat helpen (de ouderling moet dan wel ook chrch-beheerder worden gemaakt) en is te doen qua implementatie.

1 like

Mooie toevoeging
 Wel complex documenteren
 nu weten we dat het zo werkt, voor nieuwe chrch gebruikers zijn dergelijke als-dan constructies misschien lastig te begrijpen. Desondanks vind ik een mooie toevoeging voor de gevorderde beheerders.

En dan opnieuw een ‘wens’
 (sommige dingen moet je om blijven vragen, misschien krijg je het dan een keer)
 ik zou het enorm mooi vinden als groepen beheerders kunnen krijgen waarbij ook de instelling mogelijk wordt dat alleen groepsbeheerders berichten kunnen plaatsen. Nu heb je bij kanalen allee de functie ‘Leden kunnen niet bijdragen’ in gewone kanalen
 maar kanalen die i groepen zitten hebben die functie helemaal niet meer. Het alternatief ‘alleen groepsadmins kunnen bijdragen’ is nog niet in de maak geloof ik
?

Daar heb je gelijk in


Is nog niet in de maak inderdaad. Het is ook lastig inschatten voor mij hoeveel dit gebruikt zou gaan worden. Het zou wat dat betreft mooi zijn om daar in het algemeen een wat beter inzicht in te krijgen.

Nieuwste topics in Feature requests - chrch community Deze groep is daar voor dacht ik? Hoe te gebruiken is niet altijd duidelijk